Medlemmar: 8740 st.
Visa menyn

Bayern - Arsenal 4/11-15

189 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Guldkorven
Bild för Guldkorven
mangeW wrote:

Suck....

Bra summering av kvällen

iceman87
Bild för iceman87
Pelle wrote:
iceman87 wrote:

Hur ser det ut nu, vad krävs för att vi ska gå vidare? Räcker det med att vi vinner båda återstående matcherna förutsatt att inte Olympiakos tar poäng mot Bayern samt att vi vinner med mer än ett mål mot Olympiakos? 

Vinna med två mål mot Olympiakos.

Dåså, lite väl pessimistisk stämmning atm. Känns ju inte direkt omöjligt, Bayern kommer inte tappa poäng mot Olympiakos och inte heller förlora mot Dinamo. Gäller "bara" att vi vinner våra matcher och slår grekerna med 2 mål, easy. 

mangeW
Bild för mangeW

Jag vet att inbördes möten/målskillnad går först.

Vad är anledningen till att inbördes möten/målskillnad går före total målskillnad i CL?

Den som svarar hur regeln lyder skjuter jag. Jag vill veta hur motiveringen för regeln lyder/kan lyda. 

200304382612073264790

Robert Viklund
Bild för Robert Viklund
mangeW wrote:

Vad är anledningen till att inbördes möten/målskillnad går före total målskillnad i CL?

Den som svarar hur regeln lyder skjuter jag. Jag vill veta hur motiveringen för regeln lyder/kan lyda. 

Är det ändå inte mest schysst om det är inbördes möten när det gäller mellan två lag. Om det står mellan endast två lag borde det vara hur de presterat mot varandra som avgör, inte matcher mot andra lag som är oväsentligt i en inbördes jämförelse?

ingen motivering utan bara mina tankar här och nu. 

mangeW
Bild för mangeW
villo wrote:
mangeW wrote:

Är det ändå inte mest schysst om det är inbördes möten när det gäller mellan två lag. Om det står mellan endast två lag borde det vara hur de presterat mot varandra som avgör, inte matcher mot andra lag som är oväsentligt i en inbördes jämförelse?

Ja, det är ju det man tänker först, men så är det väl inte i PL exempelvis?

200304382612073264790

Lord.Bendtner
Bild för Lord.Bendtner
Lars Lundstedt wrote:
Lord.Bendtner wrote:

Vem vill ni se istället för Bellerin på högerbacken? Att spela Debuchy finns inte i min värld.. Han var virrig mot Wednesday i Liga cupen hur fan ska han klara Costa? Jag skulle vilja se Gabriel som högerback.. Det kommer ju ändå till 95% av matchen handla om att försvars det egna målet. Så det han brister i det offensiva kompenseras med en järndefensiv.. Ett kryss är en seger imorgon! 

Underskatta dock inte betydelsen av att ha fått just den matchen i benen bara en vecka innan kvällens match. Att vi kommer att ligga på försvar större delen av matchen kan också hjälpa till då han kan koncentrera sig mer på den biten än den offensiva. Jag vill också påstå att folk läser in väl så mycket i cupmatchen, Joel Campbell såg ju tex inte särskilt het ut i den men gjorde en bra insats mot Swansea.

Missförstå mig nu inte, det är ett avbräck att vi inte har Bellerin men Debuchy har trots allt varit förstavalet i Frankrikes landslag på senare år och så stor sensation vore det inte om han kunde prestera en toppinsats ikväll.

Med facit i hand så var det väl inte en hundra procentig insats trots allt. Märks att han saknar ett regelbundet matchande.. Missar i positionsspelet flera gånger i första.. Kommer igen lite i andra när Bayern spelar i ett tempo som man hänger med i.. Men långt ifrån Debuchys enskilda insats som fäller ett avgörande ikväll.. 

Elias Bard
Bild för Elias Bard

Allt löser sig i Pireaus!!!!

AFC

Lord.Bendtner
Bild för Lord.Bendtner

En sak som stör mig enormt mycket är Mertesackers försvarsspel på 2-0 målet!! Varför vänder karln sidan till när Müller laddar för skott? Är det inte så att man som försvarare ska hjälp sin målvakt genom att försöka blocka skottet? Nu ger han Cech en omöjlig uppgift genom att skymma sikten men inte försöka blockera skottet! Försök iaf att blockera. Styr bollen på dig och går in så är det så, shit happens. Men då har han iaf gjort ett försök. Nu blir det mer, här får du en liten lucka att skjuta på. Varsågod. Skärpning! 

Jajo67
Bild för Jajo67
Lord.Bendtner wrote:

En sak som stör mig enormt mycket är Mertesackers försvarsspel på 2-0 målet!! Varför vänder karln sidan till när Müller laddar för skott? Är det inte så att man som försvarare ska hjälp sin målvakt genom att försöka blocka skottet? Nu ger han Cech en omöjlig uppgift genom att skymma sikten men inte försöka blockera skottet! Försök iaf att blockera. Styr bollen på dig och går in så är det så, shit happens. Men då har han iaf gjort ett försök. Nu blir det mer, här får du en liten lucka att skjuta på. Varsågod. Skärpning! 

Debuchy syndar väl mycket värre när han bara stirrar boll och hamnar på mellanhand. Han har inte en susning om vad som finns bakom honom och han hamnade ju som bolltittare flera gånger under matchen.

Barzangi
Bild för Barzangi
mangeW wrote:
villo wrote:
mangeW wrote:

Ja, det är ju det man tänker först, men så är det väl inte i PL exempelvis?

Känns som att det är en tidsfråga tills PL ändrar den regeln. La Liga & Serie A kör ju inbördes, så gäller även de internationella tävlingarna, VM, EM osv.. PL bör rimligtvis ändra sig efter det. 

Pelle
Bild för Pelle

higher number of points obtained in the group matches played among the teams in question;
superiorgoal differencefrom the group matches played among the teams in question;
higher number of goals scored in the group matches played among the teams in question;
higher number ofgoals scored away from homein the group matches played among the teams in question;
if, after having applied criteria 1 to 4, teams still have an equal ranking, criteria 1 to 4 are reapplied exclusively to the matches between the teams in question to determine their final rankings. If this procedure does not lead to a decision, criteria 6 to 12 apply;
superior goal difference in all group matches;
higher number of goals scored in all group matches;
higher number of away goals scored in all group matches;
higher number of wins in all group matches;
higher number of away wins in all group matches;
lower disciplinary points total based only on yellow and red cards received in all group matches (red card = 3 points, yellow card = 1 point, expulsion for two yellow cards in one match = 3 points);
higherclub coefficient.

Så, skjut mig ;)

If it's too strong, then you're too weak!

B-G
Bild för B-G

Att åka till Grekland med kniven mot strupen och tro att vi ska vinna med 2 mål är värre än det låter.   

Vi får väl helt enkelt spela reserverna i EL sen och gå all in på ligan!

Twitter @grvdga

Jonas S
Bild för Jonas S

Jag tror inte på något avancemang. Olympiakos borta är som sagt stentufft. Bayern kan slå ner på takten och tappa poäng. Det är för mycket som skall gå vår väg.

Jag är inte speciellt nerslagen över att vi förlorade. Men jag är inte speciellt nöjd över den defensiva insatsen. Det gjordes ju misstag överallt matchen igenom. 5-1 är för dåligt om man skall vara helt ärlig. Vi skall kunna stå upp bättre även mot ett lag som Bayern. Bayern har spelat så här bra i Bundesliga under stora delar av säsongen. De slog Dortmund 5-1 för någon månad sedan på hemmaplan. Vi visste vad som väntade. Vi vek ner oss lite tycker jag.

Men nu är det ligan och NLD som gäller.

Be excited!

Jimmy Roslund
Bild för Jimmy Roslund
Bangkok_Gooner wrote:

Att åka till Grekland med kniven mot strupen och tro att vi ska vinna med 2 mål är värre än det låter.   

Kanske lägga oss mot Zagreb och slippa EL?

B-G
Bild för B-G
Roslund wrote:
Bangkok_Gooner wrote:

Kanske lägga oss mot Zagreb och slippa EL?

Ja tanken har slagit mig, men det känns ju vanskligt med tanke på att vi fortfarande har en liten liten chans.
Men ja, vi bör åtminstonde vila spelare om vi kan så vi inte riskerar ligan.
Hur funkar EL, går vi till slutspel direkt där vid 3e plats, isåfall kan vi ju försöka i CL och om det skiter sig spelar vi med reserverna där. 

Twitter @grvdga

George Adams
Bild för George Adams

Ta en match i taget. Börja med revansch mot the lot down the road. 

Football - Created by the poor, stolen by the rich...

Sral
Bild för Sral
George Adams wrote:

Ta en match i taget. Börja med revansch mot the lot down the road. 

Precis så. Av de matcherna den här veckan tycker jag att Spurs-matchen är mycket viktigare, faktiskt. Och jag vet att det börjar bli en klyscha, men vi brukar ju faktiskt svara bra efter en dålig insats... ;)

B-G
Bild för B-G

Man får ju säga att detta landskapsuppehåll kommer rätt lägligt för oss.
Vad tycker ni, ska vi fortsätta med Debuchy på högern nu när Bella ser ut att miss Spurs med? 

Twitter @grvdga

Jonas S
Bild för Jonas S

Debuchy kanske inte riktigt räcker till i CL men i PL mot Spurs bör han inte ha några större problem. Spurs är väldigt starka defensivt, jobbar hårt osv. Pochettino är en bra tränare som verkar ha gjort ett riktigt bra jobb med det han har att tillgå. Med Chelseas pajas-säsong så tror jag faktiskt Spurs har en ganska bra chans att plocka en CL-plats.

Men Spurs offensiv är inte direkt skräckinjagande. På ungefär samma nivå som Swansea och Everton skulle jag säga. Största tappet med Bellerin borta i helgens match tror jag blir i offensiven. Vi är inte lika dödliga i omställningarna när både Bellerin och Walcott är borta.

Be excited!

Elias Bard
Bild för Elias Bard

Bara Kos är tillbaka så kmr allt lösa sig på Söndag!

Det är bara inse att han är våran Sergio Ramos,Jerome Boateng,Thiago Silva.....

AFC

Jimmy Roslund
Bild för Jimmy Roslund
Jonas S wrote:

Debuchy kanske inte riktigt räcker till i CL men i PL mot Spurs bör han inte ha några större problem. Spurs är väldigt starka defensivt, jobbar hårt osv. Pochettino är en bra tränare som verkar ha gjort ett riktigt bra jobb med det han har att tillgå. Med Chelseas pajas-säsong så tror jag faktiskt Spurs har en ganska bra chans att plocka en CL-plats.

Men Spurs offensiv är inte direkt skräckinjagande. På ungefär samma nivå som Swansea och Everton skulle jag säga. Största tappet med Bellerin borta i helgens match tror jag blir i offensiven. Vi är inte lika dödliga i omställningarna när både Bellerin och Walcott är borta.

Om alternativet är Chambers så säger jag Debychy alla dagar i veckan. Han kan bara bli bättre med speltid och är som tidigare sagts faktiskt fransk landslagsman. Spurs i Cl? Ja de kanske får slåss om 4e platsen med Pool. 1-3 hamnar i Manchester och London.

Jonas S
Bild för Jonas S
SuperJackie wrote:

Bara Kos är tillbaka så kmr allt lösa sig på Söndag!

Det är bara inse att han är våran Sergio Ramos,Jerome Boateng,Thiago Silva.....

Exakt. Han har det där lilla extra som kan rädda oss när det skiter sig på allvar. Ger sig aldrig. Och han gör mål också. Ofta viktiga sådana.

Be excited!

Jajo67
Bild för Jajo67

Jaha efter gårdagens utskåpning har väl alla fällt ner pungen & landat. Om man ska slå Bayern kan man inte bjuda på så mycket som vi gjorde. Defensivt gör vi en bedrövlig match och tyvärr är det inte första gången i år.

Jag blir inte riktigt klok på hur vi kan pendla så enormt i våra prestationer defensivt. Ena matchen ser det hur stabilt, säkert & samspelt ut som hellst för att i nästa match se ut som om de aldrig spelat ihop förut. Det går ju betydligt snabbare när Bayern sätter fart och då är det lättare att göra misstag men även mot Sheffield W var det ju uselt.

Jag tror fortfarande att vi nöter det kollektiva försvarsspelet för lite. Det här måste vi bli bättre på.

Nu får vi bryta ihop & komma igen mot Spurs som i mina ögon är en viktigare match.

Vår bänk igår var inte rolig att se....

Elias Bard
Bild för Elias Bard
Jajo67 wrote:

Jaha efter gårdagens utskåpning har väl alla fällt ner pungen & landat. Om man ska slå Bayern kan man inte bjuda på så mycket som vi gjorde. Defensivt gör vi en bedrövlig match och tyvärr är det inte första gången i år.

Jag blir inte riktigt klok på hur vi kan pendla så enormt i våra prestationer defensivt. Ena matchen ser det hur stabilt, säkert & samspelt ut som hellst för att i nästa match se ut som om de aldrig spelat ihop förut. Det går ju betydligt snabbare när Bayern sätter fart och då är det lättare att göra misstag men även mot Sheffield W var det ju uselt.

Jag tror fortfarande att vi nöter det kollektiva försvarsspelet för lite. Det här måste vi bli bättre på.

Nu får vi bryta ihop & komma igen mot Spurs som i mina ögon är en viktigare match.

Bänken är alltid tom utan SuperJackie:(

AFC

B-G
Bild för B-G
Jajo67 wrote:

Kan ju ha en del med att 2 av back 4 var borta inbillar jag mig.

Twitter @grvdga

George Adams
Bild för George Adams
Jajo67 wrote:

" Inte nöter det kollektiva försvarsspelet tillräckligt"

Kan mycket väl ligga något i det. Det är svårt att förklara dessa enorma skiftningar i stabilitet annars. Tycker inte skador på enskilda spelare skall behöva inverka SÅ MYCKET.

COYG

Football - Created by the poor, stolen by the rich...

Sral
Bild för Sral

Fast allt som oftast fungerar ju vårt försvarsspel väldigt bra just kollektivt...

Jonas S
Bild för Jonas S
Sral wrote:

Fast allt som oftast fungerar ju vårt försvarsspel väldigt bra just kollektivt...

Men i vissa matcher har vi fortfarande en tendens att spela ofokuserat och nästan norgalant. Westham, Dinamo Zagreb och Olympiakos är väl de senaste examplen. Jag tycker vi visade sådana tendenser även mot Bayern.

Men jag håller med dig. I ligan har det sätt väldigt bra ut sedan prämiärmatchen. Jag tror vi kommer få se ett väldigt fokuserat och motiverat lag på söndag.

Be excited!

Jajo67
Bild för Jajo67
Sral wrote:

Sen är det väl frågan om hur vi prövas. Om ett lag sätts under press och det börjar skaka så är det bra att ha en trygg grund att falla tillbaka på - något som sitter i ryggmärgen på spelarna. Har man inte det så faller ju allt ihop och jag menar att vi inte har det. Wenger litar mer på att spelarna ska lösa detta själva med sin spelinteligens istället för att gnugga dessa detaljer på träningar. Spelarna ska veta exakt vad de ska göra i olika situationer. Jag tror iofs att man kört detta mer de senaste åren men som sagt så gissar jag bara.

Jämför med Svenska landslaget som ju inte alls hittat rätt under hela Hamréneran och rasar ihop defensivt titt som tätt där matchen mot Österrike är det tydligaste exemplet på detta.

Lars Lundstedt
Bild för Lars Lundstedt
Bangkok_Gooner wrote:

Det är inte helt korrekt att vi måste vinna med två mål. 4-3, 5-4 osv räcker också. Dessutom kan det räcka med att vinna med 3-2, detta under förutsättning att vi plockar in de fyra plusmål som Olympiakos har tillgodo på oss i nuläget. Och det är inte alls speciellt osannolikt, det räcker med tex resultaten Arsenal-Zagreb 2-0 och Bayern-Olympiakos 2-0. I så fall går vi vidare på 3-2 mot Olympiakos tack vare bättre målskillnad sett till alla matcher i gruppen.

Sekreterare Arsenal Sweden

Sidor