Medlemmar: 8740 st.
Visa menyn

Man United vs Arsenal

543 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
gunbod
Bild för gunbod
George Adams wrote:
Jonas S wrote:

Man kan argumentera för att det snarare är pocessionfotbollen som är omodern. Till och med Barca spelar lite rakare och kommer till avslut snabbare än de gjorde för några år sedan. Även om de fortfarande håller i bollen stora delen av sina matcher. Wenger har väl också justerat från att hålla mindre boll till att lämna över mer och mer. LvG har givit upp det. I PL är det väl nästan bara Martinez som fortfarande envisas med att trilla runt bollen för sakens skull.

Och att Pellegrini haft problem med att spela 4-4-2 mot t ex Liverpool och tidigare Barcelona tror jag mer handlar om att hans spelare inte jobbat nog hårt i pressen. Och med återkommande skador på Agüero blir det också svårt. Dock tycker jag City var som bäst för ett par år sedan när de spelade 4-4-2 med Agüero/Negredo och verkligen mosade lag med fart.

Givetvis kan man argumentera för att få lag har nog bra spelarmaterial att kunna hålla i bollen och dominera. Med samma spelare som Barca och Bayern kan vilket lag som helst spela runt och leta perfekta avslutslägen. Dock så fokuseras idag de bästa spelarna till ett fåtal klubbar och då gäller det för resten att hitta andra vägar för att vinna. Jag skulle säga att en modern fotbollstränare anpassar taktik och formation till material och motstånd snarare än att sitta fast i vad som anses vara "fint" eller inte. Fokus är på att få varje spelare att tillföra maximalt till laginsatsen oavsett system.

Och Bielsas filosofi är lika tydlig hos Guardiola som hos Simeone även om de spelar helt olika system. Både ställer enormt höga krav på sina spelare att jobba nästa omänskligt hårt. Det som skiljer de båda åt är vilka resurser de har att tillgå och därmed hur expansiva de tillåts vara i sitt spel.

Helt enig Jonas!

Omodernt ? Spelar väl ingen som helst roll, de har tagit flest poäng av alla och leder ligan på det, det är vad det går ut på!

Bra skrivet Jonas.

Pelle
Bild för Pelle
Jajo67 wrote:

Det låter inte så tufft men jag har så svårt att se oss knipa 3p mot spurs borta som det ser ut nu. Vi spelar så dåligt och har gjort så en längre tid.

Du har helt rätt, trots det slog vi ett bra Leicester hemma mitt i denna tid så visst kan vi göra en bra match mot spurs. Då lär det inte vara problem med motivationen får man ju hoppas...

If it's too strong, then you're too weak!

Sidor