Medlemmar: 8632 st.
Visa menyn

Sunderland-Arsenal 24/4

183 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
FagerstaDG
Bild för FagerstaDG

Tummen upp.

Quitters never win. Winners NEVER quit!

George Adams
Bild för George Adams
Österman wrote:

Tackar. Denna jämnförelse kan man ta fram på många av våra matcher mot bottenlagen i år.
Vi är KATASTROF dåliga på att utnyttja vårat bollinnehav. Wengers taktik går ut på att trötta ut motståndaren och avgöra matcher i andra hl genom fart och finess från mittfältet/yttrarna.
Men granskar man när våra mål kommer så är vi näst bäst i ligan på att göra mål mellan minut 0-15. (Endast city som slår oss)
Tittar man vidare på i vilken period i matcherna vi släpper in mest mål så är det mellan minut 31-45. (Endast defensiva katastroflag som Everton och Aston Villa är sämre än oss där med 1 mål)
Vad betyder det att vi är typ bäst på att göra tidiga mål men typ sämst på att försvara ledningen in till halvlekspausen ?

Är laget så fruktansvårt dåligt psykiskt tränade att vi ofta släpper in mål ganska snabbt efter vi tagit ledningen ? 

Minut 75-90 är vi näst bäst i ligan på att hålla tätt, men endå har vi så enormt många poängtapp ? Vi tappar alltså matcherna inte i slutet, vi har alltså lång tid kvar att göra någor framåt men lyckas ändå inte !
Är de tecken på dåliga byten som inte resulterar i mål framåt ?
Är det byten som inte gör någon taktisk skillnad så spelet ser likadant ut sista 15 iaf ?
Saknar vinnarinstikten för att kämpa faaaaan tills bollen ligger i nät ?

Ska man enbart jämnföra Arsenals och Leicesters målkörd/insläppta så ser man en tydlig röd linje.

1. Arsenal gör många tidiga mål och väldigt lite sena mål. (vilket innebär att vi sällan får 3p i slutet av matcherna som vårat bollduttande borde generera eftersom vi vill trötta ut motståndaren)

2. Leicester är TOKJÄMNA på att göra mål under hela matchens minuter och släpper in lite mera mål på slutet än i början.

Så vad betyder detta ?
Arsenal är grymma att ta tag i taktpinnen och få matchen dit dom vill men för dåliga psykiskt och taktiskt för att hålla matchen ut!

Leicester kör SAMMA taktik under alla 90 min och tror på sin idé fullt ut ! De gör mål precis när som helst och hotar alltså under hela matcherna vilket blir jobbigt för motståndarna. Av alla 6 översta lagen i tabellen så släpper Leicester in mest mål sista 15 min. (Med ganska klara siffror) Men endå lyckas de leda ligan och rada upp segrar !

Är det verkligen bara våra spelare som ska få all skit för vårat misslyckande ?
Jag tycker vi har flera problem som måste lösas för att bli mästare innan vi kollar på spelarköp.

1. Byt taktik för i helvete, detta handbollsanfall kräks jag på, enligt statistiken ger det ju ingenting heller. Vi har mkt boll men får inte iväg några skott, vi måste gå rakare på mål och andravågen måste fylla på direkt. Nu vill alla göra assist från mållinjen.

2. Byt tränare, det behövs en ny röst i ledarskapet. Nya träningsupplägg, nya rutiner innan match, ny motiveringsteknik och VÅGA testa något annat än 4-5-1 !  

3. Börja bänka spelare som inte visar intresse, skiter i om de heter Özil, Giroud, Sanchez eller Håkan Mild. Man ger 100% eller så kan man bli utbytt, det finns flera andra som vill ge järnet ! (Får vi hoppas) Ingen är större än laget, det ska tränaren hålla stenhårt på !

Kommentar ?

Av din kritik av de sportsliga delarna av Managerskapet som du stolpar upp, så tror jag allt fler Gooners håller med dig Österman,och jag är en av dom. Frågan är ju om herrar Gazidis och Kroenke också börjar titta på vad som sker på och omkring planen.

Football - Created by the poor, stolen by the rich...

Jonas S
Bild för Jonas S

Jag tror de flesta håller med om detta. Jag orkar knappt disskutera detta längre då det gått runt i så många vändor genom åren. Det känns som alla tänker mer eller mindre på samma sätt nu mera. Det finns kanske skillnader i att vissa vill att Wenger skall få sitta kvar kontraktet ut och andra vill att han drar imorgon. Men gällande den övergripande problembilden tror jag majoriteten av alla arsenalfans är rätt överrens.

Be excited!

Zille
Bild för Zille
FagerstaDG wrote:
itzille wrote:
Thomas A. wrote:

Japp det är det! Ett löfte! Vilken skit klubb! 

Ingen kommer sakna dina trollkommentarer ändå om du ny skiter i allt som har med Arsenal att göra.

Tycker ändå att man måste ge ett A för trollning, krävs dedication för att betala medlemsavgift till en supporterförening vars lag man avskyr.

A for effort.

Haha, ja det är ju sant!

Bra inlägg Österman! Intressant!

Cosmos
Bild för Cosmos
George Adams wrote:
Österman wrote:

Tackar. Denna jämnförelse kan man ta fram på många av våra matcher mot bottenlagen i år.
Vi är KATASTROF dåliga på att utnyttja vårat bollinnehav. Wengers taktik går ut på att trötta ut motståndaren och avgöra matcher i andra hl genom fart och finess från mittfältet/yttrarna.
Men granskar man när våra mål kommer så är vi näst bäst i ligan på att göra mål mellan minut 0-15. (Endast city som slår oss)
Tittar man vidare på i vilken period i matcherna vi släpper in mest mål så är det mellan minut 31-45. (Endast defensiva katastroflag som Everton och Aston Villa är sämre än oss där med 1 mål)
Vad betyder det att vi är typ bäst på att göra tidiga mål men typ sämst på att försvara ledningen in till halvlekspausen ?

Är laget så fruktansvårt dåligt psykiskt tränade att vi ofta släpper in mål ganska snabbt efter vi tagit ledningen ? 

Minut 75-90 är vi näst bäst i ligan på att hålla tätt, men endå har vi så enormt många poängtapp ? Vi tappar alltså matcherna inte i slutet, vi har alltså lång tid kvar att göra någor framåt men lyckas ändå inte !
Är det byten som inte gör någon taktisk skillnad så spelet ser likadant ut sista 15 iaf ?

Ska man enbart jämnföra Arsenals och Leicesters målkörd/insläppta så ser man en tydlig röd linje.

1. Arsenal gör många tidiga mål och väldigt lite sena mål. (vilket innebär att vi sällan får 3p i slutet av matcherna som vårat bollduttande borde generera eftersom vi vill trötta ut motståndaren)

2. Leicester är TOKJÄMNA på att göra mål under hela matchens minuter och släpper in lite mera mål på slutet än i början.

Så vad betyder detta ?
Arsenal är grymma att ta tag i taktpinnen och få matchen dit dom vill men för dåliga psykiskt och taktiskt för att hålla matchen ut!

Leicester kör SAMMA taktik under alla 90 min och tror på sin idé fullt ut ! De gör mål precis när som helst och hotar alltså under hela matcherna vilket blir jobbigt för motståndarna. Av alla 6 översta lagen i tabellen så släpper Leicester in mest mål sista 15 min. (Med ganska klara siffror) Men endå lyckas de leda ligan och rada upp segrar !

Jag tycker vi har flera problem som måste lösas för att bli mästare innan vi kollar på spelarköp.

1. Byt taktik för i helvete, detta handbollsanfall kräks jag på, enligt statistiken ger det ju ingenting heller. Vi har mkt boll men får inte iväg några skott, vi måste gå rakare på mål och andravågen måste fylla på direkt. Nu vill alla göra assist från mållinjen.

2. Byt tränare, det behövs en ny röst i ledarskapet. Nya träningsupplägg, nya rutiner innan match, ny motiveringsteknik och VÅGA testa något annat än 4-5-1 !  

3. Börja bänka spelare som inte visar intresse, skiter i om de heter Özil, Giroud, Sanchez eller Håkan Mild. Man ger 100% eller så kan man bli utbytt, det finns flera andra som vill ge järnet ! (Får vi hoppas) Ingen är större än laget, det ska tränaren hålla stenhårt på !

Kommentar ?

Av din kritik av de sportsliga delarna av Managerskapet som du stolpar upp, så tror jag allt fler Gooners håller med dig Österman,och jag är en av dom. Frågan är ju om herrar Gazidis och Kroenke också börjar titta på vad som sker på och omkring planen.

Är det verkligen fel på taktiken när vi är näst bäst på att göra snabba mål?
Jag tycker det talar för att spelarnas inställning som fallerar mest eftersom de inte klara av att vara i ledning utan att börja fuska i jobbet. De matcher där spelarna har fortsatt spela så har målen trillat in och matchen varit avgjord innan paus. När sedan motståndarna parkerar en buss och försvarar med 10 i straffområdet så blir spelet automatiskt handbollsliknande och väldigt stillastående. Tyvärr har Arsenal hamnat i den fällan många gånger under året och tacksamt för motståndarna tagit den rollen.

Hur löser man upp ett sådant försvar?

Det lag som blir spelförande är de som kommer göra misstag som kan utnyttjas av motståndarna. Spelarna som är plan måste ge passningsalternativ och sluta vara naiva och bli bättre på att spela vidare bollen tidigare. De flesta av våra insläppta mål har ofta kommit efter ett bolltapp på mitten då någon hållit i bollen för länge.

Min åsikt är att den pusselbit som har saknats i detta lag är Cazorla. Spelet har varit skitdåligt sedan han blev skadad. Även om det har blivit lite vinster ändå men det beror nog på att motståndet var sämre. Santis postion längre ner tvingade motståndare att pressa högre vilket medförde att det fanns mer utrymme för Özil och mellan mittfält/backlinje som Arsenal kunde utnyttja.

Jimmy Nylén
Bild för Jimmy Nylén
Cosmos wrote:
George Adams wrote:
Österman wrote:

Så vad betyder detta ?

Kommentar ?

Jag tycker det talar för att spelarnas inställning som fallerar mest eftersom de inte klara av att vara i ledning utan att börja fuska i jobbet. De matcher där spelarna har fortsatt spela så har målen trillat in och matchen varit avgjord innan paus. När sedan motståndarna parkerar en buss och försvarar med 10 i straffområdet så blir spelet automatiskt handbollsliknande och väldigt stillastående. Tyvärr har Arsenal hamnat i den fällan många gånger under året och tacksamt för motståndarna tagit den rollen.

Det lag som blir spelförande är de som kommer göra misstag som kan utnyttjas av motståndarna. Spelarna som är plan måste ge passningsalternativ och sluta vara naiva och bli bättre på att spela vidare bollen tidigare. De flesta av våra insläppta mål har ofta kommit efter ett bolltapp på mitten då någon hållit i bollen för länge.

Min åsikt är att den pusselbit som har saknats i detta lag är Cazorla. Spelet har varit skitdåligt sedan han blev skadad. Även om det har blivit lite vinster ändå men det beror nog på att motståndet var sämre. Santis postion längre ner tvingade motståndare att pressa högre vilket medförde att det fanns mer utrymme för Özil och mellan mittfält/backlinje som Arsenal kunde utnyttja.

Fast det är klart det är fel taktik om vi gör tidiga mål och oftast släpper in ett i baken direkt efter....

Självklart är det ju bra att börja med att göra mål, men vet man att man är kass på att hålla tätt efteråt så kan man ju byta taktik? Att Leicester kör med samma genom hela matchen och lyckas säger jag bara HATTEN AV. Grymt gjort !

Men klarar vi inte av det så måste ju en tränare agera efter det, stå att se på funkar inte för typ 80 millar om året. 

Sedan kan det ju vara som jag skrev den psykiska delen med, vi kanske har rätt taktik men spelarna är för kassa i skallen för att agera ut från en ledning med 0-15 min kvar till paus ? Blir det för lata och bekväma så vi slöpper in mkt mål ?

Det är ren fakta det jag skrev, vi släpper in näst mäst mål i den perioden efter vi själva gjort mål, det är något man bör se över varför det sker gång på gång.

Ska men ta steg framåt måste man :

1. Hitta felet
2. Förstå felet
3. Hitta lösning på felet
4. Träna på lösningen
5. Agera annorlunda än förut

Jag ser inte detta i dagens Arsenal, som många andra skriver så ser spelet exakt likadant ut vecka efter vecka. Och vi släpper in mål i exakt samma period fortfarande.... 

I år smäller det !

Jimmy Roslund
Bild för Jimmy Roslund

Boys! Matchen är över och problemen består! För att detta  diskutera finns en annan forumtråd!

Poeten Roslund

Zille
Bild för Zille

I och med den här matchen har Özil skapat 135 chanser under säsongen. Det högsta antalet en spelare har noterats för sedan 03/04. 

Synd att de inte förvaltas bättre bara. 

Lite luddigt begrepp också kan jag tycka. Det är skillnad på chans och chans. Oerhört imponerande oavsett givetvis.

George Adams
Bild för George Adams
Cosmos wrote:
George Adams wrote:
Österman wrote:

Så vad betyder detta ?

Kommentar ?

Absolut saknas en spelare med ex Cazorlas egenskaper.  Men bara för att han spelar så blir vi ex inte mera kliniska. Jag är inte helt säkra på att vi får mera djupledslöpningar, eller högre bolltempo avsett vem som spelar i Caz rollen. Det handlar om att ha spelare som vill deltaga och som har förmågan att ideligen hota.. Elneny som spelar nu är precis som Caz rörlig och har en bra och säker passningsfot. Det är inte dom som tappar boll.

Jag hävdar att vi inte har tillräcklig kvalite, förutom några få undantag för att spela det possession spel som vi verkar vilja ha som signum.

Nej byt grundspel är min ödmjuka förhoppning.

Pelle
Bild för Pelle

Österman, du har absolut intressanta poänger men jag reagerar på två saker, vår taktik kan ju inte vara helt fel då vi som Cosmos är näst bäst på att göra snabba mål, det kan heller inte vara fel på laguttagningen heller. Du bemöter det med att vi släpper in ett direkt efter vilket inte är helt rätt, det är i första 3:e delen vi gör mål, mittersta 3:e delen har vi inte paratat om, den del som är direkt efter vårat ledningsmål, utan först i 3:e delen av första halvlek. Det känner jag faktiskt mer är spelarnas ansvar att inte kunna hålla tätt antingen orkmässigt eller mentalt, där jag inte tror mycket på att det är orken.

Sen har du en konstig dubbelmoral, du hyllar Leicester för att dom kör samma taktik o tror på den men dissar Wenger för att han tror på sin taktik o inte gör byten som förändrar taktiken?

Däremot håller jag helt med dig att man bör identifiera och åtgärda våra återkommande fel, framförallt inom alla skador.

Vår manager bör även ersättas efter nästa säsong, men det är inget recept som löser allt per automatik.

If it's too strong, then you're too weak!

Jimmy Nylén
Bild för Jimmy Nylén
Pelle wrote:

Österman, du har absolut intressanta poänger men jag reagerar på två saker, vår taktik kan ju inte vara helt fel då vi som Cosmos är näst bäst på att göra snabba mål, det kan heller inte vara fel på laguttagningen heller. Du bemöter det med att vi släpper in ett direkt efter vilket inte är helt rätt, det är i första 3:e delen vi gör mål, mittersta 3:e delen har vi inte paratat om, den del som är direkt efter vårat ledningsmål, utan först i 3:e delen av första halvlek. Det känner jag faktiskt mer är spelarnas ansvar att inte kunna hålla tätt antingen orkmässigt eller mentalt, där jag inte tror mycket på att det är orken.

Sen har du en konstig dubbelmoral, du hyllar Leicester för att dom kör samma taktik o tror på den men dissar Wenger för att han tror på sin taktik o inte gör byten som förändrar taktiken?

Däremot håller jag helt med dig att man bör identifiera och åtgärda våra återkommande fel, framförallt inom alla skador.

Vår manager bör även ersättas efter nästa säsong, men det är inget recept som löser allt per automatik.

Ska svara angående där med dubbelmoral för då missförstod du min poäng. 

Skriver att Leicester gör det bra som kör med samma taktik hela matchen för de lyckas med den och vinner på löpande band  (hittat rätta receptet)

Om Arsenal kör samma taktik hela matchen, börjar bra men tappar matxherna innan hl så är det ju INTE bra att köra den taktiken hela matchen. Vi måste ju ändra till något som funkar och sedan köra på det hela tiden. Eller bli bättra på att ställa om oss beroende på hur matchen ser ut. Men Wenger som matchcoach har vi ju redan sågat på forumet. Kan man inte byta taktik under matchen så måste vi ju byta innan matchen. 

Va jag luddig ? 

I mitt huvud va det glasklart och långt ifrån dubbelmoral. :D

I år smäller det !

George Adams
Bild för George Adams
Pelle wrote:

Du har helt rätt i att spelarna har ansvar för vad som sker på planen, och jag skriver definitivt under på att spelare som underpresterar skall ha minst lika stor kritik som managern. För självklart vill inte Wenger att det skall se ut som det ofta gjort på sistone. 

Men som inom allt managment så finns det en ytterst ansvarig för produkten.

Woody
Bild för Woody

Ping-Pong. Rock on !

Glenn
Bild för Glenn

Inte mkt att kommentera. Köper det till 100% och du har mitt fulla stöd! :-)

bra sammanfattat

COYG

Glenn
Bild för Glenn

Det är bara en idiot som upprepar samma taktik hela tiden trots att det inte går bra och förväntar sig ett annorlunda resultat.

COYG

Dosa
Bild för Dosa

Ja vi behöver byta taktik helt klart eller få in kvalitet som klarar av possitions fotboll. 

vi har spelare offensivt som klarar kontringsfotboll men inte för det defensivt under ett år. Så någon får gå till ritbordet och lägga om taktik efter spelar matrialet och inte spela spelet efter tränarens önskningar för det är allt tydligt att denna trupp inte klarar av det, trots att tränanren själv handplockat alla i truppen... oavsätt så behövs det ett fönster som anpassar inköpen efter hur vi vill spela. för just nu går det inte.

Jonas S
Bild för Jonas S

Den här diskussionen om tränare vs spelare tycker jag är lite märklig. Givetvis är det spelarna som spelar på planen, spelar dåligt, spelar bra, gör mål, sparkar på bollen och springer runt. Men ingen spelare på planen värvar spelare, tar ut startelvor, leder träningar eller tar de avgörande besluten hur laget skall fungera och spela för att nå resultat kommande säsonger.

När ett funktionellt företag misslyckas sparkar inte styrelsen arbetarna på golvet. De sparkar vd eller ansvarig chef. Det är inte han som står vid svarven som är problemet om volvo tar fram bilar som ingen vill köpa. Det kan mycket väl vara så att han får sparken i nästa skede för att företaget går åt helvete. Men ansvaret i alla organisationer liggare ALLTID hos den som tar besluten, bestämmer och styr. Inte i varje enskild situation givetvis men sett över en rimlig tidhorisont. För de misstag som enskilda invdivider gör måste hanteras av den som bestämmer. Om detta inte görs blir organisationen tillslut lidande och då har inte ansvarig person gjort sitt jobb att hantera detta.

Denna dynamik kan dock sättas ur spel. I korrupta företag eller i diktaturer kan beslutsfattare alltid lägga ansvaret hos de längre ner i organisationen. Ett bolag kan ha en osund organisation där t ex ägare, vd och styrelseordförande är samma person. Ett land kan styras av en envåldshärskare som aldrig behöver ta ansvar för sina misslyckanden.

Arsenal är idag en disfunktionell organisation. Vi har en tränare som inte behöver ta ansvar för sitt agerande inför en styrelse som inte tar sitt ansvar. Därtill har vi en ägare som låter detta fortgå medvetet för att det kortsiktigt gynnar hans ekonomiska syften. Men denna väldigt kortsiktiga strategi kan mycket väl smälla tillbaka på även Kroenke under kommande år.

Bort med Wenger nu. Att han vill slutföra sitt kontrakt innebär inte att klubben vill det. När han sitter i media och säger detta förstärker han bara bilden av sig själv som en världsfrånvänd maktmänniska som inte förstått att vad han själv tycker inte längre är relevant. Den som sitter på pyramidens topp kan bara klättra ner. Det finns ingen annan väg ut ur det här för honom.

Be excited!

B-G
Bild för B-G

Oh Bagdad-Bob. En sann hjälte.

Samtidigt kan man ju se det som att Nisse som står på golvet på Volvo gör ingen nytta.
Hans CV såg fint ut och han gjorde en synnerligen god insats under sitt första anställningsår som belönades med en fin löneförhöjning.

Numer står han bara och petar näsan, han har inte lyft en mutter på nästan 10 månader.
Chefen ser ingen annan utväg än att ge honom sparken.

Nu är dock Volvo en halvrisig jämförelse då man i regel kan göra så inom Svenska företag utan att få sparken. :) 

Twitter @grvdga

George Adams
Bild för George Adams

Men normalt kommer man INTE få fortsatt förtroende i ett Amerikanskt företag Bangkok. SÅVIDA inte slantarna fortätter trilla in på kontot.

Och då kommer vi tillbaka till pudelns kärna och Arsenals sportsliga och supporterliga problem. Det blir ett osmakligt moment 22.

Så länge pengakistan fylls så verkar ägaren skita i hur det ser ut sportsligt, och så länge Kroenke sitter nöjd så är Wenger ohotad. 

Tro fan folk blir frustrerade.

Jonas S
Bild för Jonas S

Mina liknelser svingar vilt och träffar kanske inte. Men principen är att om du sitter i toppen måste du ta ansvar för vad dina underordnade gör eller inte gör. Dina rekryteringar, ditt ansvar. Och framför allt för vad du själv gör. Så är det bara. Och Wenger har kommit undan riktigt billigt under åren med lag som inte fungerat speciellt bra. Men det har funnits en kärlek till honom som ledare ändå. Lite som det lätt blir med män som suttit på sin stol i många år. Men nu tycker jag måttet är både rågat och har runnit över.

Wenger lämnar över till någon annan som får ta tag i det här i sommar. Vissa spelare behöver en nytändning. Andra behöver en smäll på käften. Andra behöver nog bara dra åt helvete. Jag har inget förtroende för att Wenger kommer styra upp detta. Och att låta honom gå loss på transfermarknaden kommer inte lösa någonting och jag tror inte han är speciellt kapabel att göra det ens om han ville. Hans sätt att arbeta fungerar inte. Bort med Wenger! Finito! Donzie! The End!

(att det aldrig kommer att hända är en annan historia. Suck!)

Be excited!

Pelle
Bild för Pelle

Visst sparkar man ofta högt i toppen, men ofta omorganiserar man istället.

Fast istället för att prata om ta ansvar så kan vi prata om ledarstilar. Det finns de som likt en diktator pekar med hela handen, gapar ich skriker så ingen vågar annat än följa order. Det finns även de med mjuka linjen som satsar på personlig utveckling genom frihet under ansvar och bygga upp människor istället för hota dom.

Wenger tillhör absolut den senare och det ser jag inte som något problem, tvärtom som en fördel som gynnar talangutvecklingen. Spelarna får misslyckas vilket gör att dom vågar ta extra steg. Så långt allting gott enligt mig. Där Wenger brister är att han inte agerar när spelare brister i sin frihet under ansvar, han ställer för låga krav!

Cosmos
Bild för Cosmos
Pelle wrote:

Fast istället för att prata om ta ansvar så kan vi prata om ledarstilar. Det finns de som likt en diktator pekar med hela handen, gapar ich skriker så ingen vågar annat än följa order. Det finns även de med mjuka linjen som satsar på personlig utveckling genom frihet under ansvar och bygga upp människor istället för hota dom.

Wenger tillhör absolut den senare och det ser jag inte som något problem, tvärtom som en fördel som gynnar talangutvecklingen. Spelarna får misslyckas vilket gör att dom vågar ta extra steg. Så långt allting gott enligt mig. Där Wenger brister är att han inte agerar när spelare brister i sin frihet under ansvar, han ställer för låga krav!

+10

Precis så ser det ut i många företag runt om i världen, väldigt få vill ta ett ansvar och det är det jag tycker sker i Arsenal. När spelarna kliver in på plan så är det deras ansvar. I annat fall kan du leta syndabockar bland mattanter, skoputsare, gräsmattaskötare, linjemarkerare osv. Om man tycker att ledarstilen ska vara management by fear så kommer man inte långt. Ni som hyllar Leciester ser nog hur Ranieri hanterar sitt lag. Tror att det är väldigt lite skräck den mysfarbrorn sprider runt sig.

Nä, problemet ligger på ett djupare plan och alla härinne har varit inne och petat på olika delar av det.

- Spelare som ägnar mycket tid åt sociala media låter sig troligen påverkas av negativa skrivningar även om de förnekar det.
- Skador som rycker sönder säsongen och kontinuiteten i laguppställningarna.
- Avsaknad av en naturlig ledare som drar igång de övriga och jagar på när det behövs.
- För "snälla" spelare som är ärliga och inte "snor" inkast, söker frisparkar och straffar.
- Spelare som inte försöker påverka domarna och/eller retar gallfeber på motståndare för att få de ur balans.
- En övertro på sin egen förmåga när man är under tryck på mittplan = bolltapp.
- För låg teknisk nivå och för lite rörelse när man möter lag som "parkerar sin buss".
- Oförmåga att variera spelet tillräckligt mycket.
- Att inte spela "tråkigt" när det behövs för att säkra poäng i viktiga matcher.
- Att kriga på många fronter samtidigt sliter både fysiskt och psykiskt.
- Många spelare som spelar i olika landslag och med olika taktiska förutsättningar.
- Laguppställning som inte anpassas till mostånd annat i nödfall.

Lösningen på allt detta ligger på alla inblandes ansvar, ingen kedja är starkare än dess svagaste länk!
Om man letar svagheter hos andra lag som borde ligga i topp ser man likheter men även skillnader. Vissa lag har bytt ut en massa spelare men inte hittat en bättre lösning. Andra har provat byta manager vilket har fungerat under förväntan.

Att vinna PL är inte enkelt för något lag och ska inte vara det heller eftersom det är den finaste landstrofén av alla.
När laget man håller på är med och krigar år ut och år in om topplaceringar ska man vara stolt supporter.
Framtiden kommer nog att innebära mer konkurrens om CL-platser än idag, kommer säkert att vara 8-10 lag varje år som kan ta sig till topp 4. Om man kan vara konsekvent och ta en sådan placering varje år är ett mått på framgång. Enstaka matcher eller till och med säsonger blir en parantes historiskt.

En sann Arsenal supporter stöttar sitt lag i motgång och gläds med framgångarna.
Fortsätt därför att betala medlemsavgift, köp tröjor och annat, åk på matcher och spendera pengar på arenan.

COYG!

Sral
Bild för Sral
Cosmos wrote:
Pelle wrote:

+10

Precis så ser det ut i många företag runt om i världen, väldigt få vill ta ett ansvar och det är det jag tycker sker i Arsenal. När spelarna kliver in på plan så är det deras ansvar. I annat fall kan du leta syndabockar bland mattanter, skoputsare, gräsmattaskötare, linjemarkerare osv. Om man tycker att ledarstilen ska vara management by fear så kommer man inte långt. Ni som hyllar Leciester ser nog hur Ranieri hanterar sitt lag. Tror att det är väldigt lite skräck den mysfarbrorn sprider runt sig.

Nä, problemet ligger på ett djupare plan och alla härinne har varit inne och petat på olika delar av det.

- Spelare som ägnar mycket tid åt sociala media låter sig troligen påverkas av negativa skrivningar även om de förnekar det.
- Avsaknad av en naturlig ledare som drar igång de övriga och jagar på när det behövs.
- För "snälla" spelare som är ärliga och inte "snor" inkast, söker frisparkar och straffar.
- Spelare som inte försöker påverka domarna och/eller retar gallfeber på motståndare för att få de ur balans.
- För låg teknisk nivå och för lite rörelse när man möter lag som "parkerar sin buss".
- Att inte spela "tråkigt" när det behövs för att säkra poäng i viktiga matcher.
- Många spelare som spelar i olika landslag och med olika taktiska förutsättningar.

Lösningen på allt detta ligger på alla inblandes ansvar, ingen kedja är starkare än dess svagaste länk!
Om man letar svagheter hos andra lag som borde ligga i topp ser man likheter men även skillnader. Vissa lag har bytt ut en massa spelare men inte hittat en bättre lösning. Andra har provat byta manager vilket har fungerat under förväntan.

Att vinna PL är inte enkelt för något lag och ska inte vara det heller eftersom det är den finaste landstrofén av alla.
När laget man håller på är med och krigar år ut och år in om topplaceringar ska man vara stolt supporter.
Framtiden kommer nog att innebära mer konkurrens om CL-platser än idag, kommer säkert att vara 8-10 lag varje år som kan ta sig till topp 4. Om man kan vara konsekvent och ta en sådan placering varje år är ett mått på framgång. Enstaka matcher eller till och med säsonger blir en parantes historiskt.

En sann Arsenal supporter stöttar sitt lag i motgång och gläds med framgångarna.
Fortsätt därför att betala medlemsavgift, köp tröjor och annat, åk på matcher och spendera pengar på arenan.

COYG!

+100 på den. Det var väldigt skönt att se att det finns några som tänker som du. :-)

George Adams
Bild för George Adams

Ponera nu att Arsenal köps av ett riktigt avskum. Som uppenbarligen spekulerar med klubben som insats

Gäller fortfarande devisen. Spendera pengar på klubben för att stötta till viket pris som helst?

Always Goon
Bild för Always Goon

Vi ska försöka vara stolta över att vara supportrar av en klubb som inte har dragits med i den sjuka moderna oljefotbollsvärden - trots all frustration det dra med sig...

Farbror Frej
Bild för Farbror Frej

Med tanke på de tv-pengar som lagen i PL drar in så tycker inte jag att konsekvenserna av att ha en oljemiljardär är som det varit förutom när Abramovitj och Thailändaren i city kom in i PL. Helt ärligt ser jag hellre att Arsenal har Usmanov som ägare än Kroenke som förmodligen bryr sig om det sportsliga mer än pengar och investering.

Pelle
Bild för Pelle
George Adams wrote:

Ponera nu att Arsenal köps av ett riktigt avskum. Som uppenbarligen spekulerar med klubben som insats

Gäller fortfarande devisen. Spendera pengar på klubben för att stötta till viket pris som helst?

Varför diskutera rent spekulativt? Kroenke är inte den bästa ägaren vi har då han inte vågar satsa, men han är heller inte något avskum o plockar inte ut mycket pengar ur klubben som exvis ägaren i United.

Pelle
Bild för Pelle
Cosmos wrote:
Pelle wrote:

+10

COYG!

Bjuder tillbaka pluspoäng på ett ovanligt väl formulerat inlägg. Tack!

George Adams
Bild för George Adams
Pelle wrote:
George Adams wrote:

Varför diskutera rent spekulativt? Kroenke är inte den bästa ägaren vi har då han inte vågar satsa, men han är heller inte något avskum o plockar inte ut mycket pengar ur klubben som exvis ägaren i United.

Håller med att SK hittills ännu inte kvalificerat sig i det värsta facket ägare.  Men som vi är överens om så är han på inget sätt optimal för de anhängarna som mest bryr sig om de sportsliga delarna av Arsenal.

Sen personligen har jag svårt för post Highbury Arsenal och allt som hänt i och kring klubben, när pengarna verkligen satte klorna i klubben och fotbollen. Jag är säkert en romantiker, men det var i det "gamla" jag blev Gooner. Det var på Northbank och lower East Stand jag fann gemenskapen jag fastnade för. Det var i det lite mera öppna och direkta. Det var innan stewarder bad en sitta ner och vara tyst och det var innan all kommersialisering och dyra biljetter.

Jag har helt enkelt svårt att acceptera vad vi har blivit och jag gillar absolut inte allt jag ser. Sen kommer jag vara Gooner in i dödagar, oavsett om jag köper nya matchtröjor etc varje säsong.  

Jimmy Roslund
Bild för Jimmy Roslund

Orkar inte läsa den här tar ansvar skiten längre. Ok så om Giroud tog lite ansvar så blir han nya Suarez och det samma för Ramsey då som blir Messi? King, allt löst!

Eller så inser vi bara att vår så kallade trupp består av högst mediokra spelare som inte håller över ett helt år på den här nivån. Hade Girouds och hela lagets flyt fortsatt hade de hållt men med det spelet vi hade så var det bara en tidsfråga när det skulle rasa. När man då i januari väljer att enbart förstärka med Eleny så gav man bort titelchansen. Att ta ansvar borde ju vara att avgå på alla poster som inte såg det enkla. Nog fanns det något bättre på marknaden allt än Giroud?!?! Visst, det hade kostat men är målsättningen att vinna så får det kosta. Är det att komma 4a så räckte nog Eleny.

Sidor