Medlemmar: 8738 st.
Visa menyn

Man Utd - Arsenal 19 november

181 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Glenn
Bild för Glenn

Vidriga Tottenham ligger under med 2-1 i 89:e men vänder och vinner med 3-2. Fan också!!!

Dags att vi börjar vinna lite matcher nu

COYG

Christian Vela
Bild för Christian Vela

Det jag funderar på nu i efterhand är varför startar vi med en inlindad Alexis när vi har en fräsch och spelsugen Giroud?

När Wenger hittar en elva som har fungerat rätt bra, då får vissa inte längre vara med trots att spelare är halvskadade. Sedan kom bytena för sent! En kvart är inte nog för att vända, men tanken var väl aldrig att vi skulle vinna idag.

Andreas Näsström
Bild för Andreas Näsström

Jag förstår verkligen inte hur Ramsey kan få spela vänsterytter. Har han nånsin gjort det tidigare? Han har gjort två inhopp på senare tid varav det senaste synnerligen blekt, då ska han plötsligt spela på en ovan position borta mot självaste United? Nog för att han är en väldigt flexibel spelare men när han attackerar sker det ju oftare från högern. Experiment kanske man kan ta en annan dag och spela med Iwobi där man vet vad man får även om han kanske inte är i storform. Eller Chamberlain. Det får räcka för nu, jag blir så trött på Wenger. Tack för allt men jag hoppas verkligen att han tackas av till sommaren

Glenn
Bild för Glenn
Heppe wrote:

Jag förstår verkligen inte hur Ramsey kan få spela vänsterytter. Har han nånsin gjort det tidigare? Han har gjort två inhopp varav det senare synnerligen blekt, då ska han plötsligt spela på en ovan position borta mot självaste United? Nog för att han är en väldigt flexibel spelare men när han attaclerar sker det ju oftare från högern. Expriment kanske man kan ta en annan dag och spela med Iwobi där man vet vad man får även om han kanske inte är i storform. Eller Chamberlain. Det får räcka för nu, jag blir så trött på Wenger. Tack för allt men jag hoppas verkligen att han tackas av till sommaren

hans uttagningar, byten och taktik eller brist på taktik blir underligare och underligare. Känns verkligen som han snöat in på något som endast han tror på. Hårfin gräns mellan geni och dåre och känns som han trillat över på fel sida sedan länge

COYG

B-G
Bild för B-G

Wenger knows. Skönt att få med oss en poäng från OT och Mourinho.  

Bedrövliga kommentarer här inne stundtals. Trist!

Har ni sett videon med Rio Ferdinand. Hysteriskt rolig :)

Twitter @grvdga

Petrus Wiklund
Bild för Petrus Wiklund
B-G wrote:

Såg den nyss, hahaha 

Dosa
Bild för Dosa
Heppe wrote:

Jag förstår verkligen inte hur Ramsey kan få spela vänsterytter. Har han nånsin gjort det tidigare? Han har gjort två inhopp på senare tid varav det senaste synnerligen blekt, då ska han plötsligt spela på en ovan position borta mot självaste United? Nog för att han är en väldigt flexibel spelare men när han attackerar sker det ju oftare från högern. Experiment kanske man kan ta en annan dag och spela med Iwobi där man vet vad man får även om han kanske inte är i storform. Eller Chamberlain. Det får räcka för nu, jag blir så trött på Wenger. Tack för allt men jag hoppas verkligen att han tackas av till sommaren

Håller med märkligt att han spelar på just vänstersidan, tycker det är märkligt att han spelar på kant alls. han ska konkurrera med Innermittfältarna. Förstår om kanske lirar honom som högerytter ibland när det är tunt med folk där men då måste bellerin spela. Nu gick han in i banan och Monreal är ju inte känd att komma som skjuten ur en kanon på sin kant. Spelet stannade helt upp när Ramsey fick bollen, vi har ju sätt hur det kan se ut när vi har heta yttrar som utmanar sin back i fart. vi blir ju livsfarliga. 

Ramsey är en begåvad spelare men han ska spela centralt offensiv eller tvåvägs mitt utan speluppbyggnads ansvar. han och Xhaka borde fungera som parhästar. han och Coq blir pannkaka och Santi blir lite tunt. Elneny och Ramsey bör fungera mot lägre försvar. 

men vilken skön poäng när vi gör årets sämsta prestation, B-laget mot Liverpool gör det endå helt ok. 

Så det här var den sämsta.

Jimmy Roslund
Bild för Jimmy Roslund
B-G wrote:

Håller med, Hur kan man inte glädjas åt en poäng när vi är rätt mycket sämre? Skulle inte vilja läsa på uniteds forum för de om några borde vara rasande (eller iofs skulle jag nog vilja det haha). Har du någon länk till videon?

Woody
Bild för Woody

Inte bra någonstans. Cech i och för sig var strålande men i övrigt avmätt och dåligt både från bänk och ut på planen. Coqen och Elneny är i grunden 2 ingentingspelare som ska störa inte skapa. Nu saknades all finess och det blev så klart stereotypt. Slözil ville inte denna dag. Ramsey är och förblir en gåta. Under EM och cirka 2 perioder under sin tid i Arsenal har han varit världsklass. Är hon som i Lördags är det bara att snabbt byta ut honom. Walcott totalt trött osv. Oxrulladens inlägg och Borstens spänst räddade poäng mot Usch och hans gubbar. Ta ut rätt lag ! Byt i tid ! Inspirera manskapet ! Rock on !

Tomas Horvatic
Bild för Tomas Horvatic

B-G knows! 
Alla verkar glömma att det var ett lag på andra planhalvan också. Mourinhos game plan satt till 99%.
De stängde i stort sätt alla ytor för Özil tex..

Oerhört glad att de släppt 1% i slutet så vi kunde få in kvitteringen!! perfekta byten från AW. Ox till Giroud, de gjorde alltså precis det som de byttes in för.

Djävla gnällspikar!! Håll på Aston Villa eller ngt ist :P 

Om du inte kommer ihåg det har det aldrig hänt...

Lars Lundstedt
Bild för Lars Lundstedt
Tomas Horvatic wrote:

B-G knows! 
Alla verkar glömma att det var ett lag på andra planhalvan också. Mourinhos game plan satt till 99%.

Det är det här som händer när vi inte har Santi på planen. Özil är för ensam om att vara kreativ på mitten, motståndarna kan offra två spelare på att ta bort honom när inte Santi är på banan. Carrick mer eller mindre punktmarkerade Özil så fort vi hade bollen och Herrera höll sig nära för att fånga upp eventuella lösa bollar. Jag kan garantera att Özil hade fått ut mycket mer om vi hade haft Santi på banan. Här har vi ett långsiktigt problem, vi måste hitta en ersättare till Santi.

Quote:

Oerhört glad att de släppt 1% i slutet så vi kunde få in kvitteringen!! perfekta byten från AW. Ox till Giroud, de gjorde alltså precis det som de byttes in för.

Instämmer och lägger till detta: Mourinho tog av en offensiv spelare och satte in en defensiv och gav genom att signalera "nu är det bara försvar som gäller" bort initiativet till oss vilket gjorde att vi kunde kvittera. Men det ser man inte i några analyser av vilken manager som var smartast.

Sekreterare Arsenal Sweden

Tomas Horvatic
Bild för Tomas Horvatic
Lars Lundstedt wrote:
Tomas Horvatic wrote:

B-G knows! 

Det är det här som händer när vi inte har Santi på planen. Özil är för ensam om att vara kreativ på mitten, motståndarna kan offra två spelare på att ta bort honom när inte Santi är på banan. Carrick mer eller mindre punktmarkerade Özil så fort vi hade bollen och Herrera höll sig nära för att fånga upp eventuella lösa bollar. Jag kan garantera att Özil hade fått ut mycket mer om vi hade haft Santi på banan. Här har vi ett långsiktigt problem, vi måste hitta en ersättare till Santi.

Väldigt sant! Santi är ryggraden. Och är inte så säker på att Xhaka är rätt man till det som typ alla andra här inne. Han har andra kvalitéer. 

Quote:

Instämmer och lägger till detta: Mourinho tog av en offensiv spelare och satte in en defensiv och gav genom att signalera "nu är det bara försvar som gäller" bort initiativet till oss vilket gjorde att vi kunde kvittera. Men det ser man inte i några analyser av vilken manager som var smartast.

Just den 1% där Wenger var smartare! Och som gav en väldigt viktig poäng.Men det är ju mycket enklare att skrika hur kass Wenger är istället för att analysera hela matchen

Om du inte kommer ihåg det har det aldrig hänt...

Jonas S
Bild för Jonas S

Efter jag fått smälta matchen i lördags känns det väl rätt ok även om jag inte tycker vi gjorde en bra match generellt. Özil var fulltändigt utraderad ur matchen av Mourinho vilken är lite oroande. Ramsey var dålig och fick inte till någonting framåt. Jag tycker vårt mittfält gjorde det ok defensivt men i framåt fungerade ingenting.

Mourinho må vara överlägsen Wenger i hur han förbereder sina lag men jag trodde att vi skulle kunna kompensera detta något bättre med ett i alla fall på papperet starkare lag spelare för spelare. Men fotboll är en lagsport och det är laginsatsen som övgör i de flesta fall. Jag tycker vår laginsats i lördags var blek. Ok försvarsmässigt i första men i andra halvlek tycker jag vi har svårt att hänga med. Och framåt har vi nästan ingenting förutom målet i slutminuterna.

Men kul att Giroud fortsätter leverera från bänken. Wengers byten var ju klockrena. Hoppas att Giorud kan leva med sina nya roll som supersub för jag tycker han tillför så mycket mer i den rollen än som startspelare. Trötta mittbackar är ju rädda för honom när han kommer i 70min och stångas.

Jag tycker vi gör en helt ok säsong även om vi inte imponerat i mer än ett par matcher. Det ser väl ungefär ut som förra säsongen med en ok positionen i tabellen men med ett spel som inte riktigt klaffar. Hoppas nu att detta är vår nya längstanivå. Att vi kryssar mot Spurs och United trots att vi spelar rätt blekt och att vi kan lyfta spelet framöver. Segrar framöver mot Bouremouth och Southamton är ett måste.

Be excited!

Bengelito
Bild för Bengelito
Jimmy Roslund wrote:

Har du någon länk till videon?

https://www.youtube.com/watch?v=sgXURyM6YfM

Arsene Wenger - He Knows, You Don't 

Lars Lundstedt
Bild för Lars Lundstedt
Jonas S wrote:

Mourinho må vara överlägsen Wenger i hur han förbereder sina lag men jag trodde att vi skulle kunna kompensera detta något bättre med ett i alla fall på papperet starkare lag spelare för spelare. Men fotboll är en lagsport och det är laginsatsen som övgör i de flesta fall. Jag tycker vår laginsats i lördags var blek. Ok försvarsmässigt i första men i andra halvlek tycker jag vi har svårt att hänga med. Och framåt har vi nästan ingenting förutom målet i slutminuterna.

Något jag funderar lite över är hur mycket det påverkar att det här var en bortamatch direkt efter landslagsuppehåll och dessutom tidig avspark. Man ska inte underskatta betydelsen av att få en extra dag på hemmplan för att förbereda en sådan här match, medan ManUre-spelarna kunde träna i lugn och ro på fredagen och sedan åka hem och ta det lugnt tvingades vi ägna ett antal timmar till att resa till Manchester efter att ha klarat av träningen. Nu menar jag inte på något sätt att det är hela förklaringen till att vi inte spelade bra men jag tror definitivt att ManU hade en viss fördel av att inte behöva resa till matchen.

Quote:

Men kul att Giroud fortsätter leverera från bänken. Wengers byten var ju klockrena. Hoppas att Giorud kan leva med sina nya roll som supersub för jag tycker han tillför så mycket mer i den rollen än som startspelare. Trötta mittbackar är ju rädda för honom när han kommer i 70min och stångas.

Jag tycker vi gör en helt ok säsong även om vi inte imponerat i mer än ett par matcher. Det ser väl ungefär ut som förra säsongen med en ok positionen i tabellen men med ett spel som inte riktigt klaffar. Hoppas nu att detta är vår nya längstanivå. Att vi kryssar mot Spurs och United trots att vi spelar rätt blekt och att vi kan lyfta spelet framöver. Segrar framöver mot Bouremouth och Southamton är ett måste.

Jo, nu kommer det ju ett antal matcher där det egentligen bara är segrar som gäller. Bournemouth, West Ham och Stoke är de tre närmaste i ligan och där duger det inte med annat än nio poäng om vi inte vill göra det väldigt mycket svårare för oss att vinna ligan.

Sekreterare Arsenal Sweden

Isak Selling
Bild för Isak Selling

Något som är uppenbart och kritiskt att åtgärda är det centrala mittfältet. Visst kan det se ganska stabilt ut bakåt men no Cazorla, no party. Vi är så beroende av en defensiv speluppläggare, någon som vårdar bollen och håller i taktpinnen. Utan den spelartypen får vi ut för lite av fyran där framme.

Nu är ju dock Cazorla borta på obestämd tid och enda spelaren i truppen med kapacitet att fylla den rollen är Xhaka. Wenger måste våga ge honom chansen på riktigt nu och para ihop honom med rätt konplement bredvid!

Isak Selling
Bild för Isak Selling

Vår ängslighet tycker jag fäller oss både i denna match och senast mot Spurs. Två stukade lag som vi ska kunna göra så mycket bättre mot. Tyvärr är vi inte tillräckligt starka mentalt.

Sedan kan man undra varför vi har notoriskt svårt att spela tidiga matcher. Vi måste väl lära oss tillslut? Vad gör vi fel?

Jonas S
Bild för Jonas S
Lars Lundstedt wrote:
Jonas S wrote:

Något jag funderar lite över är hur mycket det påverkar att det här var en bortamatch direkt efter landslagsuppehåll och dessutom tidig avspark. Man ska inte underskatta betydelsen av att få en extra dag på hemmplan för att förbereda en sådan här match, medan ManUre-spelarna kunde träna i lugn och ro på fredagen och sedan åka hem och ta det lugnt tvingades vi ägna ett antal timmar till att resa till Manchester efter att ha klarat av träningen. Nu menar jag inte på något sätt att det är hela förklaringen till att vi inte spelade bra men jag tror definitivt att ManU hade en viss fördel av att inte behöva resa till matchen.

Vi såg väldigt trötta ut. Det var inte många tacklingar och nästan inga löpningar. Jag vet inte om det bara är fysiskt eller om det även är så att vi kanske inte är 100% inne i det mentalt. Inget unikt för Arsenal hur som helst. Jag tycker många matcher i PL brukar vara rätt bleka efter uppehåll. Slarviga och väldigt öppna eller stängda och oinspirerade. Passade kanske Mourinho ganska bra också.

Bästa matchen jag sett United göra på ett bra tag och ändå får de bara med sig ett poäng på hemmaplan. Vi gör en av säsongens sämre matcher tillsammans med kanske PGS och Middlesbrough. Men får ändå med oss en poäng på OT där vi alltid har det tufft. Vi verkar vara väldigt svårslagna. Det är rätt många matcher den här säsonger där vi fått ett kryss som tidigare kanske varit en förlust och fixat segrar som tidigare varit kryss. Lite så känner jag i alla fall.

Be excited!

Johan Pedersen
Bild för Johan Pedersen

När Özil är den enda kreativa pjäsen vi har på mittfältet blir det ju relativt enkelt för motståndaren att radera ut honom, så som Man U gjorde.

När Cazorla spelade så måste försvaret passa sig även för honom och kliva upp mer (eftersom han håller sig lite bakom Özil) vilket öppnar ytorna för Özil. Har vi Coq och Elneny som mittankare kan ju försvaret lungt backa för de är inga killar som gör något oväntat kreativt med bollen direkt..

Min förhoppning ligger på att Xhaka kan ta Cazorlarollen, i andrahand att Ramsey gör det. Men att vara kreativa och ge ytor för Özil med Coq och Elneny bakom, det är inte att förväntas..

Andreas Näsström
Johan Pedersen wrote:

När Özil är den enda kreativa pjäsen vi har på mittfältet blir det ju relativt enkelt för motståndaren att radera ut honom, så som Man U gjorde.

När Cazorla spelade så måste försvaret passa sig även för honom och kliva upp mer (eftersom han håller sig lite bakom Özil) vilket öppnar ytorna för Özil. Har vi Coq och Elneny som mittankare kan ju försvaret lungt backa för de är inga killar som gör något oväntat kreativt med bollen direkt..

Min förhoppning ligger på att Xhaka kan ta Cazorlarollen, i andrahand att Ramsey gör det. Men att vara kreativa och ge ytor för Özil med Coq och Elneny bakom, det är inte att förväntas..

Xhaka Ramsey framför backlinjen tror jag verkligen kan vara vår väg då vi är utan Cazorla. Och kanske om jag tillåter mig att drömma iväg lite till och med istället för Cazorla. Men då måste dom spelas ihop och bli tajta. Utöva kreativitet och fart utan att kompromissa defensiven. Jag tror att den kombinationen skulle kunna vara oerhört starka en bra dag på jobbet, frågan är om dom (när dom spelats ihop) håller måttet även en sämre dag? :)

gunbod
Bild för gunbod

Håller helt med er om att Özil blir alldeles för ensam när han helt själv ska stå för allt kreativt offensivt. Det är ju en dröm för ett lag som Man utd att enbart koncentrera sig på att ta bort en enda gubbe,Özil, det fixar även Man utd. Vi är ett helt annat lag offensivt när Özil får avlastning i form av spelare som Cazorla och Xhaka. Dels så får vi in två spelare till som kan hota framåt via bollar på djupet, sedan blir det ju även så mycket svårare för motståndaren att försöka få bort tre spelare som kan slå vettiga passningar framåt. Passningar i sidled och bakåt fixar ju de flesta samt det hotar ju inte så värst mycket. En gåta att inte Granit Xhaka får mer speltid med Cazorla på skadelistan.

Christian Vela
Bild för Christian Vela

Varför spela Ramsey på en kant när vi har naturliga yttrar spelbara? Ramsey MÅSTE väl inte spela bara för att han är fit,  och när Wenger väljer att spela Coq Elneny på det centrala mittfältet kan väl Ramsey börja på bänken. Iwobi har inte alls varit dålig! Spela honom där dårå. . Ja menar varför krångla till det

FagerstaDG
Bild för FagerstaDG

+1

Quitters never win. Winners NEVER quit!

Dosa
Bild för Dosa
Christian Vela wrote:

Varför spela Ramsey på en kant när vi har naturliga yttrar spelbara? Ramsey MÅSTE väl inte spela bara för att han är fit,  och när Wenger väljer att spela Coq Elneny på det centrala mittfältet kan väl Ramsey börja på bänken. Iwobi har inte alls varit dålig! Spela honom där dårå. . Ja menar varför krångla till det

Iwobi var väl i afrika på landslagsuppdrag så kanske var sliten på annat sätt både mentalt och kroppsligt. ( han är ju ingen Alexis )

men jag är osäker om han var det, någon får rätta mig. men han är en fantasiskt spelare. Vi har som du säger Iwobi, Oxen och alexis som kunde spela ytter istället för Ramsey så håller med i att taktiken blev pannkaka.

Jonas S
Bild för Jonas S
Dosa wrote:
Christian Vela wrote:

Iwobi var väl i afrika på landslagsuppdrag så kanske var sliten på annat sätt både mentalt och kroppsligt. ( han är ju ingen Alexis )

men jag är osäker om han var det, någon får rätta mig. men han är en fantasiskt spelare. Vi har som du säger Iwobi, Oxen och alexis som kunde spela ytter istället för Ramsey så håller med i att taktiken blev pannkaka.

På vänsterkanten där Ramsey knappt spelat alls va? Spelat massor på högerkanten dock.

Ja det blev lite pannkaka. Dock tycker jag vårt största problem offensivt var på mittfältet. Det var sällan bollen ens kom till Özil eller Ramsey. Det känns som vår taktik gick ut på att försvara och sedan försöka göra ett mål mot slutet med Giroud. Men med en väldigt defensiv taktik kan man ju faktiskt argumentera för att istället starta Giroud. Det lilla anfallsspel vi hade blev ju inlägg i boxen full med United-spelare. Jag tycker det kändes som att Wenger gjorde en Mourinho. Spelade för ett kryss vilket han också lyckades med.

Be excited!

Dosa
Bild för Dosa

Nu har jag läst lite mer vad som sades under själva matchen, herregud vilket språk.. får ju tänka på tonläget och inte slänga ut sig vilken skit som helst. Det är ju som man är tillbaka på klacksidan på stadion igen. Pinsamt värre att man inte kan vårda språket i motgångar. 

och nu är det inte att man sitter framför tv och svär för missad passning, man måste logga in och sedan sätta sig ned och formulera en mening.

ni som känner sig träffade kan ju tänka både en och två gånger innan ni trycker på posta knappen, så vi kan ha ett fungerande forum, vill inte att det ska bli som med Djurgårn att man ledsnar på idioter som inte kan vårda språket och behandla andra med respekt.

SKÄRPNING!

Pelle
Bild för Pelle
Dosa wrote:

Nu har jag läst lite mer vad som sades under själva matchen, herregud vilket språk.. får ju tänka på tonläget och inte slänga ut sig vilken skit som helst. Det är ju som man är tillbaka på klacksidan på stadion igen. Pinsamt värre att man inte kan vårda språket i motgångar. 

och nu är det inte att man sitter framför tv och svär för missad passning, man måste logga in och sedan sätta sig ned och formulera en mening.

ni som känner sig träffade kan ju tänka både en och två gånger innan ni trycker på posta knappen, så vi kan ha ett fungerande forum, vill inte att det ska bli som med Djurgårn att man ledsnar på idioter som inte kan vårda språket och behandla andra med respekt.

SKÄRPNING!

Aktiviteten på forumet har redan sjunkit mycket senaste 2 åren tyvärr

If it's too strong, then you're too weak!

FagerstaDG
Bild för FagerstaDG
Dosa wrote:

SKÄRPNING!

Well said.

Quitters never win. Winners NEVER quit!

Pelle
Bild för Pelle
FagerstaDG wrote:
Dosa wrote:

SKÄRPNING!

Well said.

+1 från mig med, har försökt få fram det flera gånger utan att lyckas...

If it's too strong, then you're too weak!

Andreas Näsström

Jag skriver under på att försöka vårda språket och hålla en viss nivå. Självklart får man skriva i stunden hetta, självklart får man vädra sitt missnöje. Men det behöver inte vara helt utan nivå och klass för det

Sidor