Medlemmar: 8267 st.
Visa menyn

Manchester City - Arsenal 18/12 kl 17.00

255 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Sral
Bild för Sral

Nu var det ju faktiskt två-tre år sedan vi ens blev fyra. Lätt att glömma det. Vi blev tvåa förra säsongen och trea den föregående.

Busch
Bild för Busch
Sral wrote:

Nu var det ju faktiskt två-tre år sedan vi ens blev fyra. Lätt att glömma det. Vi blev tvåa förra säsongen och trea den föregående.

Nog vet jag det, men det är inte många veckor sen vi var i slagläge i ligan och nu återigen faller tillbaka i gamla vanor.

B-G
Bild för B-G

Såg bara 2a halvlek. Bedrövlig insats!! Ingen vilja av spelarna och konstigt byte av Wenger när Ox gick av. 
Läge att ta in någon annan än en defensiv mitt vid underläge, Lucas tex.

Ligan är inte körd riktigt än, men vi balanserar på kanten nu. Skärpning! 

Twitter @grvdga

Mackan
Bild för Mackan

Fick se matchen i efterhand i går kväll pga korpmatch i volleyboll....

Första halvlek kändes matchen helt ok. Tyckte redan då att matchplanen var märklig med långbollar på våra korta där framme, men då redde vi ju ut den och följde den kanonfint och så länge det är så är man ju munter.

Andra halvlek. Mål efter 3 min. Godkänt trots offside, Ja men shit happens, nästa gång får vi med oss det istället. Men vad FAAAAAAAN händer med laget efter det? Jag skulle vilja säga att Cech och Sanchez får godkänt Cech pga insats och Sanchez pga inställning. Resten av dessa överbetalda slynglar skulle jag vilja se i personliga uttalanden där de erkänner att de var fullkomligt urusla både i inställning och utförande och därför skänker sin månadslön till välgörande ändamål.

Lyfter ut ett exempel på mittplan med den i går fullkomligt värdelöse Xhaka där han får bollen och istället för att passa den ifrån sig (hade väl åtminstone tre skapliga utvägar) så börjar karln att dribbla... inåt i plan.. mot tre motståndare... Härdsmälta de luxe. Det exemplet får väl symbolisera hela andra halvlek.

Visst Wenger hade kunna gjort annorlunda byten.. Wenger kunde ha... osv, men i går var det banne mig ryggradslösingarna ute på plan som stod för bedrövelsen.

Så.. nu har jag skällt av mig lite :)

Twitter: @mackan_carlsson

Andreas Näsström
Bild för Andreas Näsström
Mackan wrote:

Lyfter ut ett exempel på mittplan med den i går fullkomligt värdelöse Xhaka där han får bollen och istället för att passa den ifrån sig (hade väl åtminstone tre skapliga utvägar) så börjar karln att dribbla... inåt i plan.. mot tre motståndare... Härdsmälta de luxe. Det exemplet får väl symbolisera hela andra

Jag minns en sån situstion när coq gör det, först tyckte jag det såg ut som Xhaka. Minns ingen där Granit faktiskt gjorde det, undrar om vi tänker på samma? Ska erkännas att jag såg andra med ett öga, vi spelade så dåligt och ryggradslöst att jag tappade tron på seger. Jag hade svårt att fokusera hela mitt intresse mot skärmen

Mackan
Bild för Mackan
Heppe wrote:
Mackan wrote:

Lyfter ut ett exempel på mittplan med den i går fullkomligt värdelöse Xhaka där han får bollen och istället för att passa den ifrån sig (hade väl åtminstone tre skapliga utvägar) så börjar karln att dribbla... inåt i plan.. mot tre motståndare... Härdsmälta de luxe. Det exemplet får väl symbolisera hela andra

Jag minns en sån situstion när coq gör det, först tyckte jag det såg ut som Xhaka. Minns ingen där Granit faktiskt gjorde det, undrar om vi tänker på samma? Ska erkännas att jag såg andra med ett öga, vi spelade så dåligt och ryggradslöst att jag tappade tron på seger. Jag hade svårt att fokusera hela mitt intresse mot skärmen

Nej då jag normalt sett tycker Xhaka gör rätt bra insatser även om de inte alltid syns så tydligt blev depressionen än tydligare när han följer upp en usel kväll med just den dribblingen.. totalt hjärnsläpp. Dock rätt säker på att även Coq gjorde liknande saker då även han (som nästan alla andra) var riktigt darrig i går.

Twitter: @mackan_carlsson

Woody
Bild för Woody

Så var det med det eventuella ligaguldet. Surtorsk mot Everton och rent bedrövlig insats mot Shejk Mansour igår. Vad handlar det om ??? Xhaka och Slözil tar 0 ansvar. Coqen vilsen. Hunden nervös. Nacho tappat 20 % osv osv Rock on !

George Adams
Bild för George Adams

Mina tankar om de 4a parametrarna, och Arsenal

Teknisk skicklighet; Här är vi utan tvekan ett av de klart bästa lagen, absolut topp 3 och det har vi varit i många år.

Fysiska kvaliteter och förmågor; Här är vi inte bland de bästa, oavsett om vi tittar individuellt på varje spelare och dess ex hållbarhet eller andra individuella fysiska kvaliteter. Visst finns det fysisk spetskompetens i ex Bellerins och Kos snabbhet osv men då den sammanlagda individuella fysiken inte är i topp och vi inte kan betraktas som ett jobbigt fysiskt lag att möta så ligger vi inte i topp här.

Taktisk kyla och skicklighet; Vi har valt ett grundspel, som är likartat år från år, och i våra bästa stunder, när allt stämmer är vi ett oerhört skickligt fotbollslag, ett av de absolut bästa. De är dessa stunder av total Wenger ball som jag personligen tror att Mr Wenger har som målbild, och "livsuppgift". Problemet är att vi inte tillräckligt ofta når den absoluta topp prestationen, och att vi då blir sårbara. Det såg vi bl a igår mot City. Där Wenger valt en avsevärt annan match taktik. Så länge vi var i förarsätet fungerade taktiken, men efter kvitteringen så föll vi ihop som ett korthus, och var virrigare än Äppelbos B lag för pensionerade damer. När allt funkar är allt frid och fröjd och vi är oerhört vassa. I motgång alldeles för svaga taktiskt.

Mentala egenskaper; På lång sikt är nog våra spelare mentalt starka. Vi har en tendens att alltid kunna slingra oss ur knepiga situationer och har en osedvanlig förmåga att "buns back" efter mindre bra prestationer. Men trots denna i sig fina egenskap så verkar vi vara extremt veka på kort sikt. Vi kan tappa självförtroende, bli barnsligt sura, och tappa tron över huvudtaget inom loppet av några minuter under matchen. Det såg vi också igår mot City. Vi kan som kanske inget annat "topp" lag inom världsfotbollen falla ihop och underprestera å det grövsta. Detta faktum går tyvärr också bakåt i tiden. 

Football - Created by the poor, stolen by the rich...

Jepson
Bild för Jepson

Såg helt under isen ut igår. Så när som på Alexis som är någon form av duracellkanin så såg de flesta tröttkörda ut. match 3:e, 6:e och 10:e dec med ordentliga urladdningar. Hade Wenger vilat några mot Everton (13:e) så hade vi kanske ändå torskat just den matchen, men haft betydligt mer energi på grabbarna som spelade igår. Det är jag övertygad om. Nu får vi en välbehövlig vila till 26:e och tror på en drös revanschsugna spelare som kommer köra över ett West Brom.

Glenn
Bild för Glenn

Shit vad grym Özil är. Arshavin hamnade i frysboxen men Özil spelar i stort sett varje minut.

Andrey Arshavin for Arsenal: 

8709 minutes

31 goals

46 assists

Mesut Özil for Arsenal:

11650 minutes

29 goals

49 assists

COYG

Fredde
Bild för Fredde
Jepson wrote:

Såg helt under isen ut igår. Så när som på Alexis som är någon form av duracellkanin så såg de flesta tröttkörda ut. match 3:e, 6:e och 10:e dec med ordentliga urladdningar. Hade Wenger vilat några mot Everton (13:e) så hade vi kanske ändå torskat just den matchen, men haft betydligt mer energi på grabbarna som spelade igår. Det är jag övertygad om. Nu får vi en välbehövlig vila till 26:e och tror på en drös revanschsugna spelare som kommer köra över ett West Brom.

Man ska ha i åtanke att om vi inte spelat med samma lag så hade de spelarna som spelade mot Everton varit piggare. Varför petades Gibbs helt plötsligt? Tyckte han har sett riktigt bra ut fram t.om Basel borta. Förstår att det var för att balansera mot Gabriel på andra kanten, men när han presterat så pass bra så borde han få spela mer. Likaså Lucas Peres borde ha fått starta mot Everton eller Stoke om han nu inte alls var aktuell mot Man City. Gör man hattrick så borde man uppenbarligen få fortsätta. Och det är en taktisk disposition att börja Sanchez och Özil på bänken och slänga in han med 30 minuter kvar om så behövs.

Nu får hur som helst alla spelare vila från matchspel fram till boxing day.

You win some, you draw some

Sral
Bild för Sral
George Adams wrote:

Teknisk skicklighet; Här är vi utan tvekan ett av de klart bästa lagen, absolut topp 3 och det har vi varit i många år.

Fysiska kvaliteter och förmågor; Här är vi inte bland de bästa, oavsett om vi tittar individuellt på varje spelare och dess ex hållbarhet eller andra individuella fysiska kvaliteter. Visst finns det fysisk spetskompetens i ex Bellerins och Kos snabbhet osv men då den sammanlagda individuella fysiken inte är i topp och vi inte kan betraktas som ett jobbigt fysiskt lag att möta så ligger vi inte i topp här.

Taktisk kyla och skicklighet; Vi har valt ett grundspel, som är likartat år från år, och i våra bästa stunder, när allt stämmer är vi ett oerhört skickligt fotbollslag, ett av de absolut bästa. De är dessa stunder av total Wenger ball som jag personligen tror att Mr Wenger har som målbild, och "livsuppgift". Problemet är att vi inte tillräckligt ofta når den absoluta topp prestationen, och att vi då blir sårbara. Det såg vi bl a igår mot City. Där Wenger valt en avsevärt annan match taktik. Så länge vi var i förarsätet fungerade taktiken, men efter kvitteringen så föll vi ihop som ett korthus, och var virrigare än Äppelbos B lag för pensionerade damer. När allt funkar är allt frid och fröjd och vi är oerhört vassa. I motgång alldeles för svaga taktiskt.

Mentala egenskaper; På lång sikt är nog våra spelare mentalt starka. Vi har en tendens att alltid kunna slingra oss ur knepiga situationer och har en osedvanlig förmåga att "buns back" efter mindre bra prestationer. Men trots denna i sig fina egenskap så verkar vi vara extremt veka på kort sikt. Vi kan tappa självförtroende, bli barnsligt sura, och tappa tron över huvudtaget inom loppet av några minuter under matchen. Det såg vi också igår mot City. Vi kan som kanske inget annat "topp" lag inom världsfotbollen falla ihop och underprestera å det grövsta. Detta faktum går tyvärr också bakåt i tiden. 

Imponerande analys! Tänker på några punkter i urval här. Vad gäller fysiken, ja, där brister vi jämfört med andra upplagor av Arsenal. Det är väl sällan man är rädd att möta oss, jämför det med när skickliga monster som Campbell, Vieira och Henry sprang ut på planen. Nåja, det går inte alltid att drömma sig tillbaka till Invincibles.

Vad du skriver om mentala egenskaper är väldigt klokt och tänkvärt. Skönt att du ändå lyfter fram de gånger "vi" ÄR mentalt starka, alltså att motgångar aldrig knäcker oss helt. Också helt riktigt att det där kan vända direkt om saker går emot oss. Jag kan också tycka mig ana att det finns en mental svaghet och nervositet när vi verkligen, verkligen är med och slåss om det, när vi ska ta det där sista steget som vi har längtat efter och pratat om i så många år? När vi har chansen, då kan det ibland skita sig totalt.

Sral
Bild för Sral
Busch wrote:
Sral wrote:

Nog vet jag det, men det är inte många veckor sen vi var i slagläge i ligan och nu återigen faller tillbaka i gamla vanor.

Javisst. Håller helt med dig här, det är otroligt frustrerande att se oss falla tillbaka på liknande sätt hela tiden. Jag tycker att det finns något mer, om det nu är kvalitet eller vad det nu är, som har fått mig att tro att vi inte ska falla igenom helt, men två raka förluster och sämre försvarsspel är helt klart oroväckande.

Tomas Horvatic
Bild för Tomas Horvatic
Mackan wrote:

Fick se matchen i efterhand i går kväll pga korpmatch i volleyboll....

Första halvlek kändes matchen helt ok. Tyckte redan då att matchplanen var märklig med långbollar på våra korta där framme, men då redde vi ju ut den och följde den kanonfint och så länge det är så är man ju munter.

Andra halvlek. Mål efter 3 min. Godkänt trots offside, Ja men shit happens, nästa gång får vi med oss det istället. Men vad FAAAAAAAN händer med laget efter det? Jag skulle vilja säga att Cech och Sanchez får godkänt Cech pga insats och Sanchez pga inställning. Resten av dessa överbetalda slynglar skulle jag vilja se i personliga uttalanden där de erkänner att de var fullkomligt urusla både i inställning och utförande och därför skänker sin månadslön till välgörande ändamål.

Lyfter ut ett exempel på mittplan med den i går fullkomligt värdelöse Xhaka där han får bollen och istället för att passa den ifrån sig (hade väl åtminstone tre skapliga utvägar) så börjar karln att dribbla... inåt i plan.. mot tre motståndare... Härdsmälta de luxe. Det exemplet får väl symbolisera hela andra halvlek.

Visst Wenger hade kunna gjort annorlunda byten.. Wenger kunde ha... osv, men i går var det banne mig ryggradslösingarna ute på plan som stod för bedrövelsen.

Så.. nu har jag skällt av mig lite :)

+1

Om du inte kommer ihåg det har det aldrig hänt...

Glenn
Bild för Glenn
Sral wrote:
George Adams wrote:

Imponerande analys! Tänker på några punkter i urval här. Vad gäller fysiken, ja, där brister vi jämfört med andra upplagor av Arsenal. Det är väl sällan man är rädd att möta oss, jämför det med när skickliga monster som Campbell, Vieira och Henry sprang ut på planen. Nåja, det går inte alltid att drömma sig tillbaka till Invincibles.

Vad du skriver om mentala egenskaper är väldigt klokt och tänkvärt. Skönt att du ändå lyfter fram de gånger "vi" ÄR mentalt starka, alltså att motgångar aldrig knäcker oss helt. Också helt riktigt att det där kan vända direkt om saker går emot oss. Jag kan också tycka mig ana att det finns en mental svaghet och nervositet när vi verkligen, verkligen är med och slåss om det, när vi ska ta det där sista steget som vi har längtat efter och pratat om i så många år? När vi har chansen, då kan det ibland skita sig totalt.

Det är intressant med den menatala biten. Vi har många ggr rest oss ur nästan omöjliga situationer och tagit en topp 4 plats ännu en gång, avancemang i CL ännu en gång osv....Ibland pga andra lags mentala kollaps.

Det som att vi inte klarar pressen när vi verkligen har chansen att rycka i ligan, chansen att verkligen ta en buckla (undantaget 2 FA cup vinster nyligen). Då viker vi ofta ner oss. Gör plattmatcher. Sen när vi väl är uträknade då kommer det fram någon fighting spirit som leder till att vi klarar upp det vi ställt till eller nästan iaf. När vi inte har något att fölora. Se på åttondelar mot t ex BM där vi förlorat hemma men spelat mkt bättre borta. Iof har väl motståndaren slagit av lite på takten med.

Nu är vi borträknade från titeln och någon mer plattmatch är vi borträknade från topp 4. Sen i skymundan börjar vi spela bra och vinna och tar till slut en 3-4:e plats och allt är frid och fröjd igen.

COYG

Busch
Bild för Busch
Sral wrote:
Busch wrote:
Sral wrote:

Javisst. Håller helt med dig här, det är otroligt frustrerande att se oss falla tillbaka på liknande sätt hela tiden. Jag tycker att det finns något mer, om det nu är kvalitet eller vad det nu är, som har fått mig att tro att vi inte ska falla igenom helt, men två raka förluster och sämre försvarsspel är helt klart oroväckande.

Håller med

Jonas S
Bild för Jonas S
George Adams wrote:

Bra och saklig sammanfattning.

Gällande den metala biten så tror jag Wenger har lite för många mentala ärr från alla misslyckade försök att bygga ett titelvinnande lag. Han kanske saknar auran en vinnande tränare behöver för att skjuta in mod i sitt lag. Det är svårt att skaka av sig looserstämpeln.

Gällande fysiska kvaliteer. Jag vet inte varför men vi verkar ju tappa orken säsong efter säsong vid ett eller flera tillfällen. Och vi saknar förmågan att hålla uppe nivån när det inte flyter på. Vår lägstanivå är låg och det märks nästan ännu mer den här säsongen där vår högstanivå varit ganska hög jämfört med t ex förra säsongen. Resultatet blir att vi kanske spelar lite bättre ibland men vi plockar inga fler poäng för det.

Nu gör vi förmodligen mål på fler av våra chanser. I vissa matcher skapar vi också lite mer än vad vi gjort under senare år. Men försvarsspelet tycker jag man nu kan säga fungerar sämre. Mittfältet lika så. Vi har inte heller lyckats utnyttja truppens brädd fullt ut. Detta trots att många av våra spelare lyft sig den här säsongen. Walcott, Ox, Alexis och till viss del även Özil tycker jag varit bättre. Och trots att vi värvat spelare i både backlinjen och på mittfältet. Monreal har varit sämre men det är för mig ingen förklaring till att vårt försvarsspel inte fungerar. Jag tror det handlar om balansen framför allt på mittfältet.

Jag ser det som att Wengers försök att spela offensivare, med en högre press med Coq och ett större risktagande inte har burit frukt. Det må vara roligare att titta på än inläggsspelet på Giroud och sidledspassningarna som plågat oss under så många år. Men det plockar oss inte fler poäng. Inte än så länge i alla fall.

Personligen tycker jag att Wenger gjorde helt rätt i hur han förändrade vårt anfallsspel. Och jag har varit positiv till hur Wenger velat använda Coq i en lite förändrad roll. Men jag måste nu erkänna att mittfältet inte fungerar. Och jag tycker inte Cazorlas skada är en giltig ursäkt. Vi har spelare och det har funnits tid att finna en fungerande lösning.

Be excited!

Lars Lundstedt
Bild för Lars Lundstedt

OK, nu har jag lugnat ner mig tillräckligt för att skriva något om matchen.

Jag är inihelvete besviken på hur den andra halvleken såg ut. Jag är också inihelvete irriterad på att vi egentligen gör tillräckligt inom spelets regler för att vinna matchen men på grund av blindstyret på linjen så får City två mål de inte ska ha något av. Framför allt det andra målet är helt obegripligt att han inte vinkar av, Silva är uppemot två meter offside, springer mot bollbanan och gör en rörelse för att försöka nå bollen - hur i hela förbannade jävla helvete kan sopan med flaggan inte vinka??? Man kan säga vad man vill om våra två sista matcher men faktum är att domarmisstag rent faktamässigt har rånat oss på åtminstone fyra poäng i de här två matcherna. Det är ingen konspiration eller mutade domare, vi har just nu helt enkelt inget som helst flyt med domsluten. Vi får direkt löjeväckande straffar emot oss, motståndarna får göra offsidemål, Alexis får benen undansparkade utan att det blir straff...

Men visst, den andra halvleken spelar vi inte bra. Jag skyller dock inte det på taktiken eller att vi inte ville, däremot såg Özil helt slutkörd ut och likaså Alexis sista kvarten (dock: de som försöker läsa in något i att Alexis satt och hängde på knäna under ett spelavbrott mot slutet av matchen är snett ute - sådär gör han ofta under både spelavbrott under pågående halvlek och inför avsparkar inför halvlekar). Jag förstår inte heller varför vi tar in Elneny snarare än Perez när Ox gick sönder, men det är mindre detaljer. Det som oroar mig mest är just det att vi såg slutkörda ut med typ 20 minuter kvar, de här dagarna vi nu har fram till annandagen hoppas jag verkligen spenderas med en hel del vila för att få in lite fräschhet i både tankar och ben. Jag tycker att taktiken var klockren och under första halvlek skapade City bara en enda målchans (en de förvisso borde ha satt, men likafullt) och vi såg farliga ut så fort vi klev fram. Det var i min mening främst orken som tröt i andra halvlek, det var inte matchplanen det var fel på. Ja, och så hjälpte det förstås inte att Coq och Xhaka envisades med att försöka dribbla sig ur trånga situationer i stället för att slå enkla pass eller, om sådana saknades, helt enkelt tjonga iväg bollen.

Sekreterare Arsenal Sweden

Busch
Bild för Busch
Mickys wrote:
Sral wrote:
George Adams wrote:

Det är intressant med den menatala biten. Vi har många ggr rest oss ur nästan omöjliga situationer och tagit en topp 4 plats ännu en gång, avancemang i CL ännu en gång osv....Ibland pga andra lags mentala kollaps.

Det som att vi inte klarar pressen när vi verkligen har chansen att rycka i ligan, chansen att verkligen ta en buckla (undantaget 2 FA cup vinster nyligen). Då viker vi ofta ner oss. Gör plattmatcher. Sen när vi väl är uträknade då kommer det fram någon fighting spirit som leder till att vi klarar upp det vi ställt till eller nästan iaf. När vi inte har något att fölora. Se på åttondelar mot t ex BM där vi förlorat hemma men spelat mkt bättre borta. Iof har väl motståndaren slagit av lite på takten med.

Nu är vi borträknade från titeln och någon mer plattmatch är vi borträknade från topp 4. Sen i skymundan börjar vi spela bra och vinna och tar till slut en 3-4:e plats och allt är frid och fröjd igen.

Innan Evertonmatchen hade ju Arsenal värvat en mental skill-guru vid namn Ceri Evans, han verkar inte ha kommit igång riktigt. Eller så kanske han pratar för fort, inte säkert Gabriel hänger med, tänk på de också Ceri, herregud.

Äeh de är inte lätt men jag tror vi lyfter oss. När vi möter Chelsea i februari ska vi va ikapp! Upp, upp och iväg!

Sral
Bild för Sral

Intressant men lite deppig tanke, Jonas, i att även Wenger har den där loser-känslan. Tror du har rätt, han om någon har ju varit med om en del mentala kollapser med det här laget. Det finns i och för sig i väggarna nu.

Jimmy Nylén
Bild för Jimmy Nylén

Här kommer min Wengeranalys från gårdagen.

Positivt :
När båda lagen startar matchen så har han taktiskt besegrat Peps. Arsenal va taggade från start och inom 4min kom första målet som ett brev på posten efter vackert anfallsspel där våra snabba killar lekt upp det sega försvaret.
Egentligen borde målet inte få komma till då det var 6 mot 3 men Walcotts chanslöpning ihop med Alexis utomjordiska precispassning gör målet möjligt. Jag gillar inte att kasta skit på målskyttar men Walcott tål att kritiseras i den situationen trots målet. Kolla i slowmotion och se hur onödig andratouchen är för att lägga bollen till rätta (vilket han inte lyckades med heller)
Hade inte den sega Finlandsfärjan markerat honom så hade den genomsnittliga PL backen hunnit bryta där. Men men!

Eftermålet tycker jag Arsenal trummar på utan de där kanonlägena, city tillåts bara skapa Sterlings nick utanför annars hade defensiven ett järngrepp om anfallen från city. Med det sagt så va inte Arsenal bra framåt för vi kom inte heller till kanonlägen men ändå va vi bättre än City på mitten. Vi kändes farliga i omställningarna än hemmalaget. Alltså hade Wengers matchplan gått i lås ochvi ledde välförtjänt i halvlek. Hatten av för den taktiskta planen som satt perfekt.

Negativt : 

Arsenal (spelarna och Wenger) verkar missa i början av andra att Pep har gjort ett taktiskt byte. (Utan att byta spelare)
Hans triangel av Sterling, Sané och DeBryne har bytt plats med varandra och omgående skapar det kaos bland mittbackarna när City bryter uppspelet och serverar Sané på djupet. Japp han är offside men för att se den krävs repris och stillbild så jag köper den.
Här drog Pep ner byxorna på Wenger taktiskt, det va ett drag ingen verkade reagera på och pang så utnyttjade de tillfället.

Efter målet tar City över taktpinnen HEEEEEELT och här börjar det konstiga som vi ofta ser i våra matcher där vi tappar en ledning.
City börjar dominera mitten, deras spelare får blodad tand medan Arsenals spelare blir paralyserade av chocken.
Blåser man av matchen här i min 50 så kan man påstå att Wenger vann matchen eftersom vi va bättre merparten av tiden.
Men vad borde Wenger tänka här i min 50 undrar jag?
1. Va fan jag kör på med exakt samma taktik eftersom vi va bäst i 45 min, de fick ett turligt offsidemål och har varit bra i 5 min. Fortsätter vi på samma spår så borde vi vinna kommande 40 min ?
2. Jävlar nu får de momentum och kommer bli kaxiga, detta kanske jag ska utnyttja genom att byta in snabba Oxen och på så sätt göra så de inte vågar fylla på med folk i anfallen. (Offensiva Sagna byttes in i hl så den högerkanten hade varit Autobahn för Oxen)

Tyvärr kör han på alternativ 1 tror jag och det straffar sig efter en lång Citypress där målet hängde i luften.
Oxens byte kommer först 15min efter 1-1 målet och då är vi så nertryckta i Cechs mål att det är för sent.
Målet kommer som alla såg komma, Monreal köper korv och Sterling gör det bra. Bollen går under Monreals sula och exakt vid stolpen, mkt marginaler som gör att målet kommer till.

Efter 2-1 då ?
Giroud mot Coq är ett givet byte, bra där !
Sen då ?
Wenger byter ut Oxen....... anledning skiter jag i här. Men vem fan kommer in ?!?!?! EL NENY !!!!
Vi ligger under borta mot City med kvarten kvar och vi sätter in en defensiv spelare !!
Här är ju ett GYLLENE tillfälle att slänga in Perez och gå upp på all offensiv kraft vi har, killen gjorde dessutom hattrick senaste han spela så självförtroende bör finnas. 
Vi hade kunnat spela 3-4-3 med offensiven Alexis-Giroud-Perez längst fram med Walcott och Özil bakom.
Spelar det nån roll om vi torskar med 3-1 ? Vi måste ju fan våga vinna !!!

Bytena görs och inte ett skit skapas i anfallsväg...

Ridå ner och allt är nattsvart taktiskt !!

Ett skadeskjutet City spelar hem 3p utan några som helst problem i andra.

Wenger står fortfarande och skäller på domarna i media, herregud 

I år smäller det !

Byarum
Bild för Byarum

Amen! Bra!

Bosse

Pelle
Bild för Pelle

Jimmy, klok och nyanserad analys, håller med om det mesta, med hågra små kommentarer.

Pep bytte trots allt in Sagna som precis som du säger är offensivare, så Peps taktiska byte var inte helt utan inbytta spelare. Marginell skillnad dock.

Jag tror du stirrar dig blind på personerna i bytena inte "helheten". Jag tror han ersatte Coq med El Neny som trots allt e offensivare än Coq, samt Giroud istället för Ox. Jag kan nog hålla med dig att vi borde ha ersatt Oxen med Perez, alternativt faktiskt fortsatt med Oxen, Theo, Sanchez och Giroud som extra offensiv med enbart xhaka som defensiv och Oxen som B2B.

If it's too strong, then you're too weak!

Jimmy Nylén
Bild för Jimmy Nylén
Pelle wrote:

Jimmy, klok och nyanserad analys, håller med om det mesta, med hågra små kommentarer.

Pep bytte trots allt in Sagna som precis som du säger är offensivare, så Peps taktiska byte var inte helt utan inbytta spelare. Marginell skillnad dock.

Jag tror du stirrar dig blind på personerna i bytena inte "helheten". Jag tror han ersatte Coq med El Neny som trots allt e offensivare än Coq, samt Giroud istället för Ox. Jag kan nog hålla med dig att vi borde ha ersatt Oxen med Perez, alternativt faktiskt fortsatt med Oxen, Theo, Sanchez och Giroud som extra offensiv med enbart xhaka som defensiv och Oxen som B2B.

Som jag skrev bytten Sagna in redan i hl men han va ju inte i närheten av delaktig i 1-1 målet så räknade inte in hans byte som viktigt i det skedet. City bröt vid mittringen och slog om snabbt, Sagna va 4 kontinenter från situationen :D

Ja det är ju några FÅ matcher där vi spelat med 3 anfallare på planen samtidigt och vad jag kan minnas så brukar det ge utdelning..
Hungern för seger måste alltid vara större än rädslan att förlora om man ska vinna titlar.

I år smäller det !

George Adams
Bild för George Adams
Sral wrote:

Intressant men lite deppig tanke, Jonas, i att även Wenger har den där loser-känslan. Tror du har rätt, han om någon har ju varit med om en del mentala kollapser med det här laget. Det finns i och för sig i väggarna nu.

Agree Jonas och  Sral

Football - Created by the poor, stolen by the rich...

McAn
Bild för McAn

God, om än dyster, läsning för mig som missade matchen. På förhand tyckte jag att förlust borta mot City inte vore hela världen men med tanke på hur andra halvlek har upplevts av er blir jag orolig på riktigt. Jag trodde verkligen årets upplaga var av en starkare karaktär med tanke på höstens tidigare resultat (trots stundtals dåligt spel) men jag börjar vackla en smula, för att underdriva.

Jimmy Roslund
Bild för Jimmy Roslund
Fredde
Bild för Fredde

Jag förstår inte hur Gibbs som ytterback kan petas efter att ha gjort det så bra under Bellerins skada. Han spelade ruggigt bra och visade hunger, kanske inte mot de absolut bästa men han förtjänade iallafall fler chanser även efter att Bellerin kommit tillbaka in i laget och balansen ändrats.

Känns som att våran karaktär sitter i om Cazorla spelar eller inte. Han skapar tid för alla andra. När vi ser bra ut så är det när Cazorla spelar, när vi ser dåliga ut så är det när han inte spelar.

Jimmy Roslund
Bild för Jimmy Roslund
Freddee wrote:

Jag förstår inte hur Gibbs som ytterback kan petas efter att ha gjort det så bra under Bellerins skada. Han spelade ruggigt bra och visade hunger, kanske inte mot de absolut bästa men han förtjänade iallafall fler chanser även efter att Bellerin kommit tillbaka in i laget och balansen ändrats.

Känns som att våran karaktär sitter i om Cazorla spelar eller inte. Han skapar tid för alla andra. När vi ser bra ut så är det när Cazorla spelar, när vi ser dåliga ut så är det när han inte spelar.

Inte riktigt med nu med tanke på att det var Gabriel som täckte för Bellerin. Mer att Monreal sett rätt kass ut iår tänkte jag.

Fredde
Bild för Fredde

Gibbs spelade för att få någon offensiv spets från backlinjen när Bellerin var borta och Gabriel spelade högerback. Så när Gabriel spelade som högerback så spelade Gibbs för att få någon som helst offensiv från backlinjen. Så har iallafall jag tolkat uttagningarna sista tiden.

Bara det att Gibbs borde fått fortsätta spela efter att ha gjort det bra.

Sidor