Medlemmar: 8835 st.
Visa menyn

Manligt, kvinnligt och fotboll

Malin Hägg
mån 27 jan 2014 kl 18:06

Att vara tjej och fotbollsintresserad (eller generellt sportintresserad, antar jag, så länge det inte handlar om ridning, dans eller något annat "tjejigt") är inte helt okomplicerat.

Det är att hela tiden behöva hävda sig, bevisa att man kan och har rätt att vara där.

Något annat som inte är helt okomplicerat (trots deras förkärlek för ordet) är Kanal 9:s re-brandingkampanj som en kanal som nu ska rikta sig specifikt mot män.

Så hur säkerställer man att man lockar just männen, då?

Jo, det är ganska enkelt.

- Med foten på gaspedalen skruvar vi innehållet i Kanal 9 mer manligt. Sport som SHL-slutspel och EM-kval står för dörren under 2014. Motorgenren med lokalproducerade Motor och brittproducerade Top Gear är tongivande tillsammans med serier som Sons of Anarchy, The Walking Dead och The Cleveland Show, säger Calle Jansson, kanaldirektör på SBS Discovery TV, i pressmeddelandet. [OBS, min fetmarkering].

SBS Discovery TV förklarar också att man ska fokusera mer på att erbjuda "rak och okomplicerad" underhållning (till skillnad från all den här galet komplicerade underhållningen som jag och mina kvinnliga vänner sysselsätter oss med!).

Det är så mycket fel i det här pressmeddelandet att jag blir alldeles matt. Det allra största problemet är att man envisas med att könsbestämma sina tittare. Varför känner man sig nödgad att förtydliga att det är just män man är ute efter? Varför inte bara säga att kanalen ska fokusera på sport, motorprogram och serier som Sons of Anarchy, The Walking Dead osv? Eller för all del - sport, motorprogram och okomplicerad underhållning.

Jag är tjej. Jag gillar EM-kval, Top Gear och Sons of Anarchy. Men jag blir förbannat jäkla avtänd på att kolla på Kanal 9 när de utestänger mig på ett sådant uppenbart sätt.

Och jag vet inte hur det är med er killar, men jag skulle också bli ganska avtänd på att kolla en kanal som klumpar ihop "manlig" med "okomplicerad humor". Jag menar, det låter ju lite som att Kanal 9 dumförklarar just den målgruppen som de vill åt, eller?

Jag köper inte heller för en sekund att män är mer benägna att se på en kanal för att den är uttalad "manlig". Men jag kan såklart ha fel. Kanske sitter det en massa män där ute och tycker det är jobbigt att man just nu tvingas kolla på sport på kanaler som även är till för kvinnor (obs! är du en sådan man - sluta läs här).

Okej, så vad har det här med Arsenal att göra kanske ni undrar? Inte så jättemycket, om jag ska vara helt ärlig, men den här bloggen handlar inte bara om matchanalyser och startelvor utan tanken är att det även ska finnas utrymme för lite större saker.

För mig är det här en sådan.

Även om det inte är strikt Arsenalrelaterat så är det fotbollsrelaterat och jag ska försöka förklara varför Kanal 9:s nya inriktning är så problematisk enligt mig.

De senaste åren har det har blivit lättare att vara tjej och gilla fotboll. Dels har det blivit lättare för mig rent personligen, huvudsakligen för att jag blivit äldre tror jag, men det har också blivit mer okej i den stora fotbollsvärlden.

Det finns säkert flera anledningar till det - en av dem är antagligen att det blivit vanligare. Det är fler och fler tjejer som vågar stå för sitt fotbollsintresse, som vågar ta plats i diskussioner och i media (även om vi fortfarande är enormt underrepresenterade) och allt detta gör att det hela tiden blir lite mer accepterat att vara både kvinna och fotbollsintresserad.

Det betyder dock inte att det inte finns saker kvar att jobba på.

Fotbollen är inte jämställd. Som kvinna är man ständigt undantaget. Man är inte där på samma villkor som män, så enkelt är det.

Man blir konstant ifrågasatt, testad, utvärderad och recenserad på ett sätt som manliga supportrar inte blir. Det i sin tur betyder att man, för att bli tagen på allvar, hela tiden måste veta lite mer och lite bättre än alla andra man kommer i kontakt med.

Misslyckas jag med en analys är det inte bara mitt eget rykte som står på spel - utan jag representerar hela tiden alla fotbollsintresserade kvinnor där ute. Det är ganska typiskt att man blir avfärdad med "Fan vad dåligt, det bevisar bara att tjejer inte fattar fotboll". Det är väldigt sällan manliga skribenter/kommentatorer eller liknande avfärdas med "Åh, så jävla typiskt killar, de kan ju inget alls om fotboll".

Hänger ni med?

Så länge kvinnor inom fotbollsvärlden hela tiden värderas utifrån sitt kön är fotbollen inte jämställd. Och trots framsteg har vi en lång bit kvar.

Det är därför jag kommer fortsätta att vara sådär skitjobbig och protestera, ifrågasätta eller påpeka när folk drar förhastade slutsatser om fotboll som en typisk manlig sport. För varje gång som fotbollen och dess supportrar lyfts som något typiskt manligt så förminskas min rätt att vara där.

I och med att man slänger ur sig ett pressmeddelande som Kanal 9 gör så befäster man uråldriga stereotyper som är lika problematiska, och förolämpande, för män som för kvinnor.

Istället för att lyfta blicken och inse att intresset för sport, bilar eller zombies inte hänger ihop med vad man har mellan benen så klamrar man sig fast vid uråldriga föreställningar om manligt och kvinnligt.

Nej, det här är så långt ifrån nytt och fräscht man kan komma.

Gör om, gör rätt, Kanal 9.

PS! Extra bonus är att man också designar om loggan. Bort med det är mjuka ljusblå och in med svart. Hårt liksom. Som L uttryckte det: "Skönt att de ändrar loggan och gör den enklare så att jag som man ska förstå den!" Ja, tack för det Kanal 9! DS!

Kommentarer

Bild för Martin Palmér

Som jag sa när vi diskuterade idag så uttrycker han sig väldigt klumpigt. Dock ser jag inte problematiken i att ett komersiellt kanalbolag segmenterar sin marknad i grupper som tittar på olika saker. Om män och kvinnor som grupper hade samma intressen gällande TV-program skulle de inte segmenteras som olika grupper. Det är inte konstigare än att de segmenterar på ålder eller civilstånd. Det är ju inte så att bolag av den här storleken inte gör stora undersökningar för att ta reda på vad som grupperna är intresserade av. Sen är det klart att det inte stämmer på alla och att de som inte passar in på de stereotyper de tar fram kan tycka det är jobbigt. Men gör det att det är fel att marknadsföra mot det som statistiskt ska passa flest i den målgrupp man vill åt?

"Istället för att lyfta blicken och inse att intresset för sport, bilar eller zombies inte hänger ihop med vad man har mellan benen så klamrar man sig fast vid uråldriga föreställningar om manligt och kvinnligt."

Det där har jag aldrig förstått mig på. Det är ju inte så att man har dessa intressen baserat på ens fysiologi det handlar ju snarast om uppfostran och kompismiljö under uppväxten. Dessutom hänger det ju inte ihop på individnivå men som grupper i samhället gör det ju uppenbarligen det. Och är det då konstigt att marknadsföring med syfte att öka antalet manliga tittare, troligtvis eftersom undersökningar visat att de har få sådana, fokuserar på saker män som grupp gillar, troligtvis enligt deras marknadsundersökningar.

PS. Detta ska inte tolkas som att jag inte ser ett problem i att Tjejer inte är med i fotbollsvärlden på samma villkor eller att jag inte tycker det är fel. Det handlar mer om min syn på att göra business och att den ska vara pragmatisk.

Bild för Malin Hägg

Nu har jag funderat jättelänge på hur jag ska svara på den här kommentaren. Jag tror att vi har fundamentalt olika syn på det här och som jag sa redan på Twitter så kommer det antagligen att landa i att vi får agree to disagree som man säger.

Jag köper helt enkelt inte ditt resonemang - av flera anledningar.

För det första så arbetar jag själv med marknadsföring och jag förstår vitsen med segmentering - men det är en skillnad mellan att internt ha en tanke om vem man ska rikta sig mot och uttrycka det externt. I det här fallet handlar det inte bara om att man stänger ute folk, man är dessutom inte så väldigt sympatisk mot de som man ska vända sig till.

Men det handlar inte bara om dålig marknadsföring. Det här är egentligen så mycket större än så.

Du pratar om att man säkert har gjort marknadsundersökningar för att se vad som funkar och inte funkar. Och det har de säkert gjort, allt annat vore ju konstigt. Men bara för att en sak har funkat tidigare, kanske till och med i alla år, betyder inte att det är rätt väg att gå.

Du säger ju själv att det inte har med fysiologi att göra, utan med miljö, uppfostran och uppväxt - just därför är det väl idiotiskt att begränsa en målgrupp på det sättet som de gör? Varför ens blanda in kön i det hela - varför inte lämna det ute helt och hållet?

Det handlar inte om att det är jobbigt att inte höra till en målgrupp - det handlar om att man upprätthåller stereotyper som är förlegade. Varför aktivt stänga ute en målgrupp som potentiellt kan bli tittare på den här kanalen när man istället kan välkomna dem?

Förutom att man stänger ute kvinnor som gillar de här programmen som det talas om så skickar man också signaler till män som inte har det intresset att de inte är riktiga män. De hör inte hemma i den här "manliga" världen som Kanal 9 vill bygga upp.

Det är så enormt bakåtsträvande att jag blir mörkrädd.

Jag köper inte att man kan rättfärdiga allt det här med att "ja, men marknaden bestämmer". 2014 känns det som att man kan kräva lite mer än så. Ibland måste man våga tänka ett steg längre. 

Om man gjorde allting som man alltid har gjort skulle vi aldrig utvecklas över huvud taget. Det är farligt att hamna där. Vi har en skyldighet att hela tiden röra oss framåt, att ifrågasätta samhället som vi lever i och jobba för att det ska bli bättre.

Angående ditt PS så försöker jag förklara att allt det här hänger ihop. Det ena leder till det andra - det går inte att komma ifrån det.

Ordförande

Bild för Kaj Poikela

Tänkvärt blogginlägg. 
Och jag håller med dig, Malin, om kanal 9:s kampanj. Kan erkänna att jag skruvar lite på mig och känner mig generad när jag ser sånt där i reklamen; dels för irritationen det väcker hos dig och helt enkelt för att det undervärderar mig som manlig tv-tittare: "Jaha, förväntas jag bli lite macho-imponerad nu?". 
Men personligen tror jag inte att någon plump mansgris ligger bakom det här, de hoppas nog på en liten mediestorm så här i Belinda-tider. Folk gör vad som helst för att en kampanj ska få uppmärksamhet. 

Tycker annars att man för all del kan spela på köns- och andra roller i marknadsföringen om det görs med lite over the top-humor och finess.

Bild för Malin Hägg

Tack!

Ja, det allra största problemet med Kanal 9:s kampanj är ju att den inte ens är särskilt smickrande för den målgrupp som de är ute efter. Har inte stött på många män som varit särskilt intresserade av vara en del av målgruppen som Kanal 9 beskriver, trots att man ju är intresserad av de program som de ska visa. Då blir det ju kontraproduktivt.

Jag vet inte om förhoppningen om en mediestorm gör det hela bättre eller värre - men jag lutar åt värre. Det är bara så fegt, jag tror det är vad som stör mig mest. Att de är så fruktansvärt lata. All reklam är inte bra reklam, även om folk verkar tro det.

Problemet med att spela på könsroller "med finess" är att balansgången är himla svår. Det är så väldigt lätt att det blir plumpt och tråkigt. Det som jag tycker är roligt är just när man driver med könsrollerna och gör det oväntade - det här är bara så förutsägbart och, ja, tråkigt.

Ordförande

Bild för Lars Lundstedt

Tänkvärda ord som jag hoppas att många läser och reflekterar över.

Precis som Kaj känner jag mig illa till mods av Kanal 9:s agerande (eller, om vi ska vara korrekta, SBS Broadcasting som äger kanalen). Och jag tycker som Malin att det snarare är värre om de är medvetet provokativa i sin kommunikation, oförstånd kan i viss mån ursäktas men inte att veta bättre och ändå av ren cynism göra fel för att man tror sig tjäna mer pengar på det. Visst, de är ett affärsdrivande företag men det fråntar en inte ansvar för hur man agerar. Det går inte att skylla på "jamen samhället ser ut så här" för samhället är ju inte något mystiskt väsen som inte går att påverka, det är ju vi alla tillsammans. Dessutom börjar CSR (Corporate Social Responsibility, dvs vilket ansvar man som företag tar för samhället i stort och inte bara sin egen vinst) bli allt viktigare som en faktor som avgör kunders val, så även på den fronten tror jag att SBS gör bort sig.

Sekreterare Arsenal Sweden

Bild för Davidsson och Mannen

Mycket läsvärt! Ett lika aktuellt som oskönt ämne som man önskar skulle vara en ickefråga i den upplysta världen 2014. För som du själv skriver i ditt svar till AC så fördummar kanalen inte bara sig själva och sin syn på män respektive kvinnor, den fördummar även oss i den förvändade målgruppen. Så kränkande och förlöjligande åt alla håll och kanter. Måtte nästa generation, våra barn, få bättre värderingar!