Hur ser framtiden för Ligacupen ut?
tis 30 okt 2012 kl 10:00
Den engelska ligacupen introducerades i början av 60-talet när arenorna fick elljus. Då gavs möjligheter att spela matcher i veckorna – men till en början sade de stora lagen nej till spel och det var först när FA gav en UEFA Cup-plats till vinnaren som de lockades att vara med.
Men på senare år har cupen allt mer tappat sin status och i år är det faktiskt ingen svensk tv-kanal som slantat upp för rättigheterna. Det säger ganska mycket om hur turneringen värderas.
Många av de stora lagen väljer att se Ligacupen som en plattform för unga spelare att få chansen att visa upp sig och det är just därför jag personligen gillar den.
Jag har sett ett antal reservlagsmatcher när jag varit i England och jag tycker det faktiskt är helt värdelöst.
Det är bara en massa unga spelare som ofta spelar för sig själva för att så snabbt som möjligt slå sig fram bland alla talanger som finns.
Matcherna saknar helt betydelse och spelas på arenor långt bort i Tjottahejti eller på stängda träningsanläggningar.
Därför blir Ligacupen något helt annat.
Här gäller matcherna något, det finns allt som oftast publik på läktarna och de unga talanger får testas i en miljö som säger något. De får också spela med de som inte riktigt färgar i A-laget vilket gör det än mer intressant.
En annan sak som höjer cupens värde är att man sedan länge, precis som i FA-cupen, ger större andel biljetter till bortafansen.
I ligan så är hemmaklubben skyldig att ge bortalaget 5 procent av biljetterna. På Emirates innebär det 3000 platser på Clock End Lower.
Men när det är cupspel är det 15 procent som gäller. Och vi fick se det mot Coventry som kom med nästan 9000 fans till London i den tredje omgången.
Dessutom vet klubbarna idag om att man inte kan ta ut samma pris som man gör i ligan eller Champions League. I regel sänks biljettpriset enormt när man kommer till Ligacupen och det gör det hela mer attraktivt. Arsenal tar till exempel bara 10 pund för biljetterna på nedre etage och 20 pund för de där uppe.
Med dagens mått mätt är det väldigt billigt.
Ändå får klubbarna svårare och svårare att locka sina fans till den här typen av matcher. Och jag förstår att de som har det knapert med deg inte går. Tänk er bara vad det kostar att vara Gooner de kommande tio dagarna om man ska se rubbet.
Först Reading borta, sedan United på Old Trafford på lördag och sist Schalke i Tyskland på tisdag i nästa vecka. Det är både dyrt och tidskrävande att åka runt och se sitt lag idag.
Nu hade visserligen Arsenal en grymt bra siffra mot Coventry – men normalt sett väldigt publikstarka Manchester United hade tillexempel bara drygt 46 000 mot ett annat starkt publiklag i Newcastle. Chelseas möte med Wolves hade över 10 000 tomma stolar på Stamford Bridge och Manchester City hade inte ens 30 000 pers mot Villa i sin match i den tredje omgången.
Jag tror att Arsenal fick 5000 biljetter till matchen på Madejski Stadium ikväll. Allihop är sålda och vi kommer som vanligt att ha ett bra bortasupport.
Men hade matchen spelats i Leeds ikväll hade vi nog aldrig sålt den mängden biljetter. Reading ligger mer eller mindre i London och det tar inte lång tid (knappa halvtimmen) från Paddington med tåg vilket så klart hjälper till att höja intresset för fajten.
På en medlemsresa för inte så länge sedan hade vi med en fråga om just Ligacupen och dess sponsorer genom åren.
Kan ni cupens alla namn genom åren?
Sju företag har namngett den sedan 1982.
Frågan är bara hur många det blir framöver – för hur länge finns Ligacupen kvar?
Har den en given plats eller tror ni att den kommer att försvinna på sikt?
Vad tror ni?
Cheers!